Gebyrer og erstatninger
Gebyr
Hvis du ikke afleverer eller fornyer til tiden, pålægges du gebyr. Du skal betale gebyret indenfor 30 dage.
Du skal altid betale dit gebyr, hvis du afleverer for sent, også selvom du ikke modtager en påmindelse eller hjemkaldelse.
Husk at gemme både din udlåns- og afleveringskvittering. På udlånskvitteringen kan du se afleveringsfristen. Afleveringskvitteringen er dit bevis på, at du har afleveret materialet. Du har mulighed for at sende både udlåns- og afleveringskvitteringen til din mail. Dette kan du gøre, når du benytter selvbetjeningsautomaterne.
Forny eller aflever dine lån inden afleveringsfristen udløber, så undgår du gebyrer.
Gebyrtakster for overskridelse af lånetiden
1-7 dage | 8-14 dage | 15-30 dage | 31 dage og derover | |
Børn og unge under 18 år | 10 kr. | 30 kr. | 55 kr. | 120 kr. |
Unge og voksne fra 18 år | 20 kr. | 60 kr. | 120 kr. | 230 kr. |
Du kan betale gebyrer og erstatninger online på "Mit Betalingsoverblik".
Du kan også betale dine gebyrer i "Mit Betalinsgoverblik" via Bibliotekets app. Læs mere her
For sen aflevering
Bibliotekets udlånsmaterialer har forskellige udlånsperioder, henholdsvis 3, 7, 14 eller 28 dage. Når du låner flere materialer på biblioteket, kan de således have forskellige afleveringsfrister, hvilket vil fremgå af din udlånskvittering.
Gebyret beregnes efter afleveringsdato og er ikke afhængig af antallet af lånte materialer. Dine lån vil udløse flere gebyrer ved for sen aflevering, hvis:
- Dine lån har forskellige afleveringsfrister
- Dine materialer ikke er lånt samtidig
- Du afleverer materialer med samme udlånsdato og afleveringsfrist på forskellige datoer
Hvis du ikke afleverer materialet inden for afleveringsfristen, betragter vi materialet som bortkommet og sender en saldoopgørelse med gebyr og erstatningskrav til din e-Boks. Erstatningskravet bortfalder, hvis du afleverer materialet. Du skal stadig betale eventuelle gebyrer.
Erstatninger
Hvis du beskadiger materialet eller dit lånte materiale bortkommer, skal du erstatte det med bibliotekets indkøbspris inklusiv moms. Hvis den faktiske indkøbspris ikke kan fremskaffes, benytter biblioteket standardtakster.
Hvis du finder et materiale, som du har erstattet, refunderer vi erstatningsbeløbet inden for 6 måneder fra betalingsdato. Du skal aflevere materialet til personalet, samtidig med at du viser din betalingskvittering.
Informationsbeskeder fra Randers Bibliotek
Beskedform | Sådan får du besked | Hvornår får du besked |
Reserveringsmeddelelse | SMS eller mail | Når materialet er klar til dig |
Påmindelse | SMS eller mail | 3 dage før afleveringsfristen |
Hjemkaldelse | SMS, mail eller brev (Breve sendes kun til dem der ikke har SMS eller mail) | 1 dag efter afleveringsfristen er overskredet |
Regning | E-Boks eller brev (Breve sendes kun til dem der er fritaget for e-Boks) Er du under 18 år, sendes regning til den økonomisk ansvarlige |
Gebyrer oprettes ved aflevering, hvis fristen er overskredet Erstatning 30 dage efter afleveringsfristen er overskredet |
Vær opmærksom på at hvis du er under 18 år, så sendes regningen til den der er tilknyttet som økonomisk ansvarlig.
Inddrivelse af ubetalt gæld
Du har ikke mulighed for at lave afdragsordninger med Randers Bibliotek.
Hvis du ikke betaler dit skyldige beløb til Randers Bibliotek indenfor tidsfristen på 30 dage, vil medføre yderligere gebyrer for dig i henhold til dansk lovgivning.
Du skal enten betale gælden på "Mit betalingsoverblik" eller ved at logge på www.borger.dk med dit NemID.