Lektørudtalelse

Forfatter: Boy Olesen

Kort om bogen

Lærere, fortrinsvis i grundskolen, og lærerstuderende får her en god praksisbog om co-teaching som samarbejdsform til styrkelse af inklusionsindsatsen

Beskrivelse

Forfatteren har i mange år arbejdet med udvikling af inkluderende læringsmiljøer i en amerikansk kontekst. Co-teaching er en samarbejdsform, der har en dokumenteret effekt, og som Janne Hedegaard Hansen, der har skrevet introduktionen til den danske udgave, har arbejdet med i relation til danske forhold. Der sættes bl.a. fokus på det flerfaglige samarbejde og forandringen i ressourcepersoners og pædagogers opgaver og roller. Eksempler på indhold: oversigt over nøglebegreber, skitsering af de seks co-teaching-tilgange, detaljeret redegørelse for undervisningen i et co-teaching-klasseværelse og specifikke forslag til overvindelse af de gængse udfordringer

Vurdering

Er særdeles godt "værktøj" til den daglige praksis, hvor inklusion udfordrer ganske meget. God ide at der efter hvert kapitel er tilføjet bilag med konkrete skabeloner, der direkte kan benyttes. Bogen er en opslagsbog, hvilket der er taget meget hensyn til i layout og bogudstyr

Andre bøger om samme emne

Kan relateres til Inkluderende pædagogik, der indeholder såvel teoretisk- som praksistilgang. Bogen er 2. udgave, og erstatter 1. udg. med flere opdateringer fx gennem co-teaching at levere specialdesignet undervisning til elever med særlige behov