Lektørudtalelse
Kort om bogen
Opera-elskere og musikforskere kan her følge jagten på tilsyneladende ufortjent oversete operakomponister fra den italienske operas guldalder
Beskrivelse
Thomas Milholt er cand.mag. i musikvidenskab og musikmedarbejder ved DR's P2. Han er dykket ned i den italienske opera-historie fra 1800-1850. Den romantiske tidsånd førte til en række ændringer på den italienske operascene, der nu i højere grad skildrede almindelige menneskers følelser, og også var påvirket af forsøgene på Italiens samling. I dag er perioden kendt for komponisterne Verdi, Rossini, Bellini og Donizetti, men med brug af moderne receptionsteori og ved at gøre op med den gængse geni-opfattelse sandsynliggør Milholt, at eftertiden har overset en række vigtige operakomponister på grund af de fire store. Noter og litteraturliste og en række bilag med opgørelser over antal opførelser etc
Vurdering
Opera-nørder vil nok have fornøjelse af at følge forfatterens fortrolige skildring af den vigtige periode i operahistorien. Trods den delvist videnskabelige tilgang er der ingen vanskelig fagterminologi endsige musikalske analyser. Det betyder til gengæld, at man som læser godt kan komme i tvivl, om det nu også er guld, der ligger og venter på at komme for dagens lys
Andre bøger om samme emne
Mere generelle skildringer af den italienske opera finder man i Inger Sørensens Gads operaleksikon. Francesco Cristofoli har skrevet gode, populære biografier om to af "de store" Giacomo Puccini og Giuseppe Verdi