Lektørudtalelse

Forfatter: Hans-Christian Uth

Anvendelse/målgruppe/niveau

For praktiserende lærere og for lærerstuderende. Bogen giver både et teoretisk grundlag og praktiske anvisninger til skolehverdagen

Beskrivelse

Bogen falder i fem hovedafsnit, hvoraf de fire giver det teoretiske grundlag: Lærerens udøvelse af ledelse, Klasseledelsens betydning for elevernes læring og adfærd, Ledelse og lærerautoritet, Ledelse og den asymmetriske relation. Femte kapitel giver råd til den praktiske ledelse af klasser og undervisningsforløb. Den let tilgængelige tekst suppleres af tabeller, diagrammer og tekstbokse med gode råd. Bogen rummer indholdsfortegnelse, så der kan pluklæses, samt litteraturliste

Sammenligning

Bogen er tidligere udkommet som led i LP-serien. 2. udgaven er uændret bortset fra et nyt forord, og at henvisninger til LP-modellen er fjernet. Det samme er 1. udgavens stregtegninger. Der findes fra de senere år en lang række titler om klasseledelse: Fra 2013 har vi Klasseledelse i praksis og Den gode time, fra 2011 antologien Klasseledelse og fra 2010 bl.a. Læreren som leder . Nærværende titels styrke kan være dens overskuelige omfang, og at den baserer sig på John Hatties dokumentationsarbejde fremlagt i Synlig læring - for lærere

Samlet konklusion

En lettilgængelig bog om emnet funderet på et solidt teoretisk grundlag og med en befriende åben tale om disciplin og autoritet