Lektørudtalelse

Forfatter: Else Lerche

Anvendelse/målgruppe/niveau

Fagbogen giver studerende, pædagoger og forældre indsigt i nyeste forskning om børnehavebarnets sproglige udvikling ved brug af narrative praksisformer

Beskrivelse

Bogen udkommer i forlagsserien Sprog, udvikling og læring. Forfatteren er børnesprogsforsker, lektor og ph.d. på Syddansk Universitet. Hun udgav i 2006 det lille velfungerende hæfte Barnets sprog. Den røde tråd i narrative praksisformer er, at børn lærer sprog ved at indgå i sproglige og kognitive fællesskaber med voksne, at en fælles opmærksomhed mellem barn og voksen giver det bedste sprog. Forfatteren anvender både teori og praksis, når hun bl.a. omtaler og forklarer, hvad sprog og narrative praksisformer er, giver en miniguide til sprogets byggeklodser, viser barnets vej til fortællinger og sproglig fleksibilitet og giver en guide til samtale- og fortælleudvikling i børnehaven. Hver del afsluttes med opsummering. Indholdet rummer megen viden, skrevet i et tilgængeligt sprog. Der er en omfattende litteraturliste og register. Forsiden, et barn og en voksen i øjenhøjde, udtrykker flot bogens budskab. Bagsideteksten er en god indgang til bogen

Sammenligning

Bogen er et vægtigt supplement til Narrativ teori i pædagogers praksis, 2012 og Levende fortællinger, 2011

Samlet konklusion

Bogen er overbevisende, lærerig og tilgængelig læsning om narrative praksisformer i børnehaven. Den kan bruges af og inspirere fagpersoner og forældre. Forfatteren belyser det gennem teori og praksis. Den kan læses i sin helhed eller bruges som opslagsværk