Lektørudtalelse

Forfatter: Jytte Bræmer

Anvendelse/målgruppe/niveau

Henvender sig til alle, der beskæftiger sig med offentlige myndighedsopgaver i direkte kontakt med borgerne, eksempelvis ansatte i borgerservice og jobcentre, sosu-personale og politibetjente

Beskrivelse

Konflikter er for den pågældende målgruppe et grundvilkår. Bogen anskueliggør hvorfor og giver basal viden om konflikter og deres potentielle forløb. Et afsnit er afsat til at beskrive forskellige former for afvigende adfærd og de mest almindelige psykiske diagnoser. Fem former for strategiadfærd beskrives og klæder sammen med det efterfølgende værktøjsafsnit de ansatte på til at håndtere de vanskelige og ofte potentielt voldelige episoder. Bogen igennem beskrives et antal cases fra det virkelige liv, og forskellig adfærd og metoder diskuteres i relation til den konkrete sag. Bogen vil egne sig som grundbog til elementær konfliktuddannelse for frontpersonale. Bogen er let tilgængelig og overskuelig. Der åbnes angiveligt i forbindelse med udgivelsen www.konfliktbloggen.dk, som dog endnu er tom for indhold

Sammenligning

Der findes anden litteratur om konfliktløsning, fx Konflikt og kontakt : om at forstå og håndtere konflikter, 2.udg., 2009 og Mogensen: Konflikter : sådan tackler du dem!, 2011, men denne her har et mere præcist fokus på offentlige ansatte

Samlet konklusion

En grundbog i konfliktforståelse og -håndtering for offentlige ansatte i jobfunktioner, hvor potentielle konflikter er et dagligt vilkår