Lektørudtalelse

Forfatter: Boy Olesen

Kort om bogen

På baggrund af et kandidatspeciale, med 9 interviews med elever med ADHD, fås et billede af hvordan den almindelige skoledag ser ud for elever med ADHD. Bogen henvender sig til lærerstuderende, lærere og lærere på efteruddannelse

Beskrivelse

Bogen formulerer sit fokus og beskriver den undersøgelse der er foretaget med særlig vægt lagt på begreberne narrativ og tilblivelsesprocesser. Der præsenteres en analysestrategi hvor der konstrueres tre materiale- og analyseåbnende spørgsmål. Yderligere indeholder bogen, empirinære analyser af skolelivsfortællingerne, herunder relationer til klassekammerater, venskaber og klassefællesskaber. Elevernes udfordringer med ro/uro og koncentration i faglige og læringsmæssige sammenhænge har et selvstændigt hovedafsnit

Vurdering

Bogen er meget relevant i en skole med høj grad af inklusion, og hvor mange lærere i skolen føler sig for dårlig klædt på til bl.a. at arbejdet med ADHD-diagnosticerede elever - derfor er bogens egen formulering: "Ruske op i de fastlåste tænketeknologier" rigtig god og rammende. Det virker godt at det er de ADHD-diagnostiserede elevers fortælling der kommer frem. Bogen er en god blanding af akademiske og praksisnære sprogformuleringer

Andre bøger om samme emne

Kan sammenlignes med Fortabt og fundet der også forholder sig til børn med særlige udfordringer