Lektørudtalelse

Forfatter: Hans-Christian Uth

Kort om bogen

Forskningsbaseret beskrivelse af motivationsbegrebets betydning for skoleelevers læringsudbytte. Bogen er relevant for både studerende og professionsudøvere

Beskrivelse

Bogen indledes med et hhv. definerende og et perspektiverende kapitel, hvor der gives et grundlag for en forståelse af motivations betydning. Herefter følger praksisrettede kapitler, som behandler problematikker som: selvopfattelse, tankesæt, mestring og selvtillid, ros, forventninger samt tillært hjælpeløshed. Bogen afsluttes med et opsamlende kapitel, som bl.a. kan anvendes ved praktiske implementeringer i skolen. Bogen rummer omfattende international litteraturliste

Vurdering

Som i de øvrige titler i serien er der tale om en let tilgængelig men forskningsinformeret beskrivelse af et pædagogisk emneområde

Andre bøger om samme emne

En større undersøgelse af bl.a. motivation blandt skoleelever kan findes beskrevet i bogen Uligheder og variationer . I forlagsserien "Det ved vi om" findes en lang række titler om bl.a. læringsledelse, relationsarbejde, pædagogisk analyse og udviklingsarbejde