Lektørudtalelse
Kort om bogen
En udfordring er der særlig fokus på i skolen, nemlig at få alle med. Aktører i skolen, studerende og andre med interesse for skolen, får her en meget relevant bog
Beskrivelse
Bogen indledes med en kort skole-historisk gennemgang fra 1800-tallets stændersamfund til det globaliserede vidensamfund med 95%-målsætningen. Derefter redegøres der for, at den didaktiske udvikling minder om Darwins udviklingslære, det kommer nedefra og lader sig ikke styre med politiske og bureaukratiske midler, det er en selvorganiserende udvikling fx afprøves nydannelser, og det der fungerer overlever. Udviklingen kommer i bølger, for så igen at blive glemt eller nedtonet fx tidligere, cooperative learning og i dag, en synlig læringsbølge. Mange politiske og økonomiske værktøjer virker ikke i skolen, det der virker er: engagerede, ledende lærere, godt klassemiljø, lærerens faglighed, kontakten til eleverne, feedbacken til eleverne, klarhed i undervisningens mål. Der kommes med bud på, hvad undervisningen, læreren, skolen og skoleledelsen, skal bidrage med for at løfte udfordringen, at få alle med
Vurdering
Med forskningsmæssig belæg problematiseres der over måden hvorpå man forsøger at topstyre skolens undervisning, og dermed fratage den vigtigste aktør, læreren, autonomien over den undervisning der medfører de bedste læringsresultater. Bogen er meget velskrevet og formuleret i et lettilgængeligt sprog
Andre bøger om samme emne
Kan sammenlignes med Effektiv undervisning, der dog er mere omfangsrig