Lektørudtalelse

Forfatter: Henrik Munch Jørgensen

Anvendelse/målgruppe/niveau

Der er meget fokus på begrebet differentieret undervisning i skoleverdenen i disse år. Især i relation til elever med faglige vanskeligheder. Denne udgivelse omhandler den modsatte målgruppe, nemlig elever som er ekstra talentfulde eller begavede, og som derfor også har behov for en særligt tilrettelagt undervisning for at kunne trives og udvikle sig fagligt optimalt. Bogen henvender sig til lærere og skoleledere og vil derfor også være yderst relevant på læreruddannelsen

Beskrivelse

Bogen er delt i to dele. Den første del giver det teoretiske, forskningsbaserede grundlag, som danner rammen for den differentierede undervisning. Den anden del er praksisdelen, som giver bud på talentudviklende undervisning i en inkluderende skole. Bogen har en god struktur, er indbydende sat op og skrevet i et godt sprog

Sammenligning

Ønsker man yderligere litteratur om emnet, vil det være oplagt også at læse Talent i skolen : identifikation, undervisning og udvikling, 2011, som er forløberen til denne udgivelse. Derudover kan man også læse andre titler skrevet af forfatterne til denne bog, som eksempelvis De intelligente børn : børn med særlige forudsætninger, 2007

Samlet konklusion

Relevant, tankevækkende og vigtig udgivelse om talentudvikling gennem differentieret undervisning. Bogen har stor relevans på både læreruddannelsen og i skoleverdenen