Lektørudtalelse

Forfatter: Jette Andreasen

Anvendelse/målgruppe/niveau

Dramaet i Arles er den velkendte historie om Van Gogh, der skar en del af sit øre af under et besøg af Gauguin. Det er omdrejningspunktet i den udstilling på Ordrupgaard, som bogen er udgivet i tilknytning til. Som udstillingsgæst og almindeligt kunstinteresseret er man godt taget ved hånden, og introduceres til det forudgående forløb og den kunstneriske konflikt

Beskrivelse

Museets direktør har skrevet en primært biografisk beretning om årene fra 1886, hvor Van Gogh kom til Paris, til 1890, hvor han begik selvmord i Auvers. Van Gogh møder i Paris både Gauguin og den i dag mindre kendte Émile Bernard, og det er de kunstneriske diskussioner mellem disse, der bliver fortællingens omdrejningspunkt. Gauguin og Bernard arbejder bl.a. i Bretagne og er pr. brev begge i kontakt med Van Gogh, der tager ned til lyset i sydfranske Arles. Bogen indeholder meget flotte illustrationer af et væld af billeder, hovedværker såvel som mindre kendte. Man får heraf en god fornemmelse af tidens kunstneriske landvindinger som pointillisme og japonisme, som får indflydelse på de tre venner. Men diskussionerne mellem dem drejede sig især om, hvorvidt man skulle arbejde efter model som Van Gogh eller ud af hovedet som de 2 andre lagde vægt på. Med værkfortegnelse og litteraturliste

Sammenligning

Litteraturen om de 3 er omfattende. Af nyere dato findes udstillingskatalogerne Monet, Renoir, Van Gogh, Gauguin, 2009, og Gauguin og impressionismen, 2005

Samlet konklusion

En flot udstillingsudgivelse om en central kunsthistorisk konflikt