Lektørudtalelse

Forfatter: Carsten Güllich-Nørby

Anvendelse/målgruppe/niveau

Henvender sig som inspirations-bog til ledere og medarbejdere, der teoretisk og praktisk arbejder med at udvikle forretningsmodeller. Er oplagt som supplerende materiale til opgaver fra og med gymnasieniveau

Beskrivelse

Håndbog og inspirerende bog om udvikling af moderne forretningsmodeller. En definition på begrebet "forretningsmodel" lyder umiddelbart nemt forståelig i bogen: "En forretningsmodel beskriver rationalet bag, hvordan en organisation skaber, leverer og fastholder værdi". I denne forfriskende visuelle bog præsenterer de 2 forfattere Alexander Osterwalder og Yves Pigneur, bakket solidt op af et samarbejde med "470 praktikere fra 45 lande", et praktisk værktøj til at arbejde kreativt med udvikling af forretningsmodeller. Bogen er i 5 dele. Først det såkaldte "forretningsmodellærrede", der et redskab som beskriver, analyserer og designer forretningsmodeller vha. af 9 "byggesten": "kundesegmenter, værditilbud, kanaler, kunderelationer, indtægtsstrømme, nøgleressourcer, nøgleaktiviteter, nøglepartnere og omkostningsstruktur". Herefter dele med overskrifterne: "Mønstre", "Design", "Strategi" og "Proces". På mig virker bogen fornyende i sin tilgang til at arbejde med forretningsmodeller. Bogen suppleres af et online-fællesskab http://businessmodelhub.com/

Sammenligning

Der findes andre bøger med delemnet "forretningsmodeller", men ikke en praktisk anvendelig bog som denne

Samlet konklusion

Forfriskende og fornyende bog om forretningsmodeller, der dog nok mest har læsere på større biblioteker