Lektørudtalelse

Forfatter: Hans-Christian Uth

Anvendelse/målgruppe/niveau

Bogen kan anvendes af alle, som beskæftiger sig med læring; såvel inden for normal- som inden for specialområdet. Pædagoger, lærere og behandlere vil kunne anvende bogen til at skaffe sig et kvalificeret, teoretisk grundlag for arbejdet samt til at hente konkrete værktøjer og metoder

Beskrivelse

Bogen opsamler al tilgængelig viden inden for sit felt, og stoffet er struktureret sådan, at læseren i bogens første fire kapitler gives et overblik over hjerneforskningen, neuropædagogikken samt en karakteristik af neuropædagogen og dennes didaktiske og metodiske værktøjer. I bogens øvrige 10 kapitler gås i dybden med forskellige emner inden for feltet: opmærksomhed, sansning, motorik, hukommelse, motivation, sprog og meget mere. Bogens afsluttende kapitel sætter fokus på it's betydning i samspil med de øvrige kulturteknikker: matematik, læsning og skrivning. Alle kapitler er forsynet med diagrammer, tegninger og opsummeringsafsnit. Bogen er forsynet med en omfattende indholdsfortegnelse og ditto stikordsregister, hvilket muliggør anvendelse som opslagsværk. Meget omfattende international litteraturliste

Sammenligning

Denne 2. udgave af titlen er kraftigt udvidet og revideret, og den fremtræder som en helt ny udgivelse i forhold til 2004-udgaven, som findes i 123 biblioteker. Om emnet findes fra de senere år bl.a. Neuropædagogik - i teori og praksis, 2011 og Den lærende hjerne, 2007

Samlet konklusion

Uhyre omfattende, teoretisk velfunderet og engageret behandling af et pædagogisk felt i rivende udvikling