Lektørudtalelse

Forfatter: Kent Skov

Anvendelse/målgruppe/niveau

Henvender sig med det akademiske afsæt især til studerende/undervisere på mellemlange og videregående uddannelser. Men alle der har en interesse for filosofi og pædagogik kan få udbytte af bogen, der ikke forudsætter detailindsigt i Platon, Rosseau og Hegel

Beskrivelse

Bogen er den første af to baseret på en ph.d.-afhandling fra 2006 med tre filosofiske nedslag på temaet "begær" og begrebet pædagogik i moderne forstand. Udgangspunktet har afsæt i enkelttekster af Platon, Rousseau (Émile) og Hegel (Åndens fænomenologi) ud fra deres filosofiske tankesæt. Platons diskurs om lidenskaben er hentet fra Staten, og hvordan den virker på med/modparten. Bogen fører temaet op gennem menneskets historie i et forsøg på at pejle sig ind på dele af menneskets lidenskabelige liv. Det andet formål er at belyse, hvordan temaet er relevant i en pædagogisk sammenhæng mht. menneskesyn, værdier og handlinger i den pædagogiske praksis. Bogen bygger op med en gennemgang af Platons erosbegreb og de to øvrige filosoffers definitioner af begær, og hvert kapitel afrundes af Ulla Thøgersens egen diskussion

Sammenligning

Thøgersen har skrevet om både kommunikation og om filosofi/fænomenologi. Der er en linje tilbage til hendes egen Krop og fænomenologi fra 2004

Samlet konklusion

Bogen giver en sammenstillende gennemgang af tre filosoffers definition af eros/begær og sætter det op mod en moderne pædagogisk tænkning. Bogen argumenterer for en pædagogik, der formår at tænke begæret med som et grundlæggende fænomen i menneskets tilværelse