Lektørudtalelse

Forfatter: Helle Winther Olsen

Anvendelse/målgruppe/niveau

Denne meget medieomtalte bog og dertil interessante partsindlæg appellerer bredt til både nysgerrige og kultur- og arkitekturhistorisk interesserede og vil uden tvivl få et travlt liv på bibliotekerne

Beskrivelse

Den verdensberømte arkitekt har fundet det nødvendigt at bryde indgåede aftaler med Mærsk Mc-Kinney Møller for at klare sin samvittighed og vel også sine sårede følelser i tilknytning til Operaen i København. Operaen ser ikke ud som Larsen havde drømt om, hans faglighed blev gang på gang underkendt af Møller-koncernen, der tidligt lagde et voldsomt pres på byggeprocessen og stillede ultimative og diktatoriske krav. Larsen refererer fra møder og korrespondance der var præget af en giftig tone fra modparten, af tåbelige (forstår man) krav og indgroet mistillid trods parternes tidligere samarbejdsprojekter. Han finder det også nødvendigt at opponere mod hr. Møllers valg af Per Arnoldi som kunstnerisk rådgiver og at rette intern kritik mod sin tegnestues daværende administrerende direktør. Bogen efterlader uden tvivl også nye sårede parter, selv om Larsen formulerer sig sobert, men meget ærligt

Sammenligning

Byggeprocessen er skildret i Spillet om operaen, 2004 og i Operaen på Dokøen, 2005

Samlet konklusion

Interessant læsning om giganternes kamp i kulturhistorisk perspektiv og som et slags testamente over, hvordan Operaen kunne have set ud. Hvis det altså stod til arkitekten, som havde ønsket at dyrke det skandinaviske, lette og lyse udtryk og formgive en transparent åbning mod vandet