Lektørudtalelse

Forfatter: Poul Wibbert Esberg

I 2001 udkom førsteudgaven, som er central for alle undervisere, der beskæftiger sig med læsning på dansk. Siden er der kommet yderligere fokus på området, hvilket har afstedkommet både debat og intensiveret forskning. Den nye andenudgave er en opdatering, som primært belyser og måske endda giver svar på de spørgsmål, der stod åbne i den tidligere udgave. Vi ved i dag fx mere om effekter af leg med sproglyde på længere sigt, og diskussionen om helhedsmetoder og lydmetoder har jo været intens. Der er nyskrevne afsnit, som behandler elektroniske ordbøger, undervisningen i afkodning og sprogforståelse, og ikke mindst et kapitel om tidlig indsats, forebyggende undervisning og foregribende specialundervisning. Spredt gennem den digre bog er teksten fint redigeret, så den stadig fremstår som en vigtig bog. Der er masser af relevante oplæg til opgaver, og sproget er letflydende til trods for det høje faglige niveau. Mere eller mindre knyttet til bogen er Forsøg med læsning, som man kan afprøve, hvis man vil vide mere om, hvordan læsning foregår, og hvordan man kan undersøge læseprocessen. En selvstændig bog, Læsevanskeligheder er undervejs