Lektørudtalelse

Forfatter: Susanne Thøfner

Bogen fortæller om McDonald's fra den spæde start i 1940 og frem til i dag. Undervejs ser vi på udviklingen i selskabets opbygning og lærer om forretningsverdenens mange begreber, og vi hører bl.a. om markedsføring, konkurrence og forretningskædens grundlæggende principper. Bogen afsluttes med en ordliste samt et stikordsregister. Denne bog er del af en serie af identisk opbyggede bøger, der alle omhandler verdensomspændende virksomheder, f.eks. Ford. Bogen præsenterer sig pænt med et utal af farvefotos og farvestrålende diagrammer, og nogle af disse ill. er desuden brugt på forsiden. Indsatte factsafsnit fortæller dels mere om McDonald's, dels om forretningsverdenen, og er sat på hver sin farve baggrund. Teksten er mundret og delt i mange mindre afsnit, og svære ord er forsynet med delestreger. Teksten virker sober, men går hurtigt hen over kritik af McDonald's; hovedvægten er lagt på at vise dannelsen af dette verdensomspændende foretagende. Bogen vil primært blive brugt i opgavesammenhæng, fra 13 - 14 år