Lektørudtalelse

Forfatter: Anne Grete Jacobsen

Indscannet version af gammel lektørudtalelse

Der har aldrig før været så mange tosprogede børn i Danmark som nu. De 2 forfattere mener, at det er en fejl, at dette endnu ikke har sat sig spor i uddannelserne til pædagoger, lærere,bibliotekarer, sundhedsplejersker o.s.v. Bogen her er tænkt som en grundbog for folk, som arbejder/skal arbejde med tosprogede børn og deres familier. Bogen indledes med en gennemgang afgrundlæggende begreber m.h.t. sprog, sprogbeherskelse og tosprogethed. 2. del består af mere håndbogsagtige oplysninger, bl.a. om typer af tosprogethed, en oversigt over de sprog, der tales iDanmark, og hvilke offentlige foranstaltninger, der findes i forhold til sproglige mindretalsbørn. Der er et afnsit med statistiske oplysninger om indvandrere i Danmark. I sidste del af bogen erder en lang række gode råd og omtale af erfaringertil folk, som i det daglige møder tosprogede børn, både i forbindelse med arbejdet, men også i fritiden. L. Høeg: Undervisning af fremmedsprogedebørn 1976, beskæftiger sig lidt med detsamme stof, men ellers er der ikke meget ny litteratur om tosprogede børn, bortset fra forskellige rapporter fra Danmarks lærerhøjskole og et afsnit iforskellige bøger, bl.a. J. Ivarsen: Børn af muslimer og tamiler 1993