- Bog
Lean : implementering i danske virksomheder
(2014)
Hvor finder jeg materialet på biblioteket?
Henter beholdningsoplysninger.
Detaljer om materialet
Type
Bog
Format
illustreret
Sprog
dansk
Emneord
Emnetal
60.1
Bidrag af
Beskrivelse
Indhold: Forstå baggrunden (Introduktion - lean giver vækst og arbejdsglæde i Danmark ; Historien - en fantastisk tidsrejse mellem kulturer og kontinenter) ; Forstå lean-metoden (Identificer kundeværdi ; De syv spildtyper - fjern muda ; Skab værdistrømme ; Skab flow uden stop ; Indfør nye styringsprincipper ; Lav kaizen hver dag) ; Få succes med lean (Lean-ledelse - forandringen starter hos dig selv ; Lean-implementering - den store rejse ; Lean på fire sider - lige til at have i baglommen) ; Lean i det større perspektiv (Lean-enterprise : nye områder, vi skal høre succeshistorier fra de kommende år)
ISBN
97887766412698776641260
Udgave
1. udgave, 11. oplag (2014)
Omfang
287 sider
Forlag
Børsen
Målgruppe
fagligt niveaualment niveauvoksenmaterialer
Anmeldelser
Børsen, 2006-06-30
Berlingske tidende, 2006-09-06
Computerworld, Årg. 26, nr. 42 (2006)
Sygeplejersken, Årg. 106, nr. 25/26 (2006)
Sygeplejersken, Årg. 106, nr. 25/26 (2006)Akademiske sygeplejersker, 2007, okt.
Akademiske sygeplejersker, 2007, okt.Lektørudtalelse
Lean er et begreb, der handler om slankekure i virksomheder. Ikke hovedløse rationaliseringer i form af afskedigelser, med angst og stress hos medarbejderne til følge. Lean handler derimod om at borteliminere overflødige arbejdsprocesser for at frigøre ressourcer til at imødekomme præcist kundens behov. I bogen siges det, at mange danske virksomheder i dag anvender halvdelen af ressourcerne (tid, mennesker, maskiner) på aktiviteter, kunden aldrig har bedt om og ikke ønsker at betale for. Af danske virksomheder, der med fordel har indført lean, nævnes forsikringsselskabet ALKA, Arbejdsskadestyrelsen og Royal Copenhagen. Rigtigt indført medfører lean: tilfredse og glade kunder, motiverede og ansvarlige medarbejdere, styr på processer og ressourcer samt høj produktivitet. Virksomheden Toyota er stedet, hvor lean er opstået og videreudviklet siden starten i 1950'erne. Et væsentligt begreb i lean er "muda", som betyder spildaktiviteter. Det er dem, der skal fjernes. Medarbejderengagementet er i højsædet for at implementering af lean skal lykkes. Derfor er det vigtigt, at medarbejderne kan føle en rimelig tryghed i ansættelsen. Implementering af lean bygger på 5 principper, som også bogen er bygget op efter. Det er her bogen går i dybden i forhold til fx Lær at se, 2003 og God leanledelse, 2005. Til praktisk brug for ledere og til opgavebrug for handelsstuderende
Læs hele anmeldelsen