Indføring i ICDP-programmet, et program der lægger vægt på samspillet mellem det enkelte barn og dets omsorgsgivere, samt en række retningslinjer for, hvordan programmet kan anvendes i institutioner, børnehaver og skoler
Hvor finder jeg materialet på biblioteket?
Henter beholdningsoplysninger.
Detaljer om materialet
Type
Bog
Format
illustreret
Sprog
dansk
Emneord
Emnetal
13.43
Beskrivelse
ICDP: International Childhood Development Programme
Originaltitel
Ledet samspill fra spedbarn til skolealder
ISBN
9788772811499
Udgave
1. udgave, 9. oplag (2016)
Omfang
148 sider
Forlag
Dafolo
Målgruppe
fagligt niveauvoksenmaterialer
Anmeldelser
Børn & unge, Årg. 36, nr. 5 (2005)
Børn & unge, Årg. 36, nr. 5 (2005)Lektørudtalelse
Barnets udvikling er en menneskeligt understøttet proces, hvor barnet bevidst bliver vejledt af sine omsorgsgivere til at indgå i det kulturelle fællesskab. Dette menneskesyn har udmøntet sig i ICDP-programmet, som bygger på udviklingspsykologiske teorier, der lægger vægt på samspil og understøttende læring. Denne bog er en brugsbog til omsorgsgivere som fx forældre, pædagoger, lærere og sygeplejersker og studerende i pågældende fag. Bogen indledes med en teoretisk gennemgang af de udviklingspsykologiske teorier, der ligger til grund for ICDP, herefter en gennemgang af ICDP-programmet og sidste halvdel af bogen omhandler øvelser og beskrivelser af programmet i praksis. Bagest en omfattende litteraturliste. Sproget er præget af en hel del psykologiske- og pædagogiske fagord - undervejs gives gode konkrete eksempler, eller der underbygges med figurer. Layoutet er overskueligt med mange mellemoverskrifter fremhævet med fed og citater i kursiv. Desuden er der tilknyttet en del parentetiske noter. Forfatteren, som er norsk professor i udviklingspsykologi, har for nylig udgivet Børns livsverden og sociokulturelle rammer (04/39), som berører samme emne
Læs hele anmeldelsen