- Bog
Fremtidsparat? : hinsides PISA - nordiske perspektiver på uddannelse
(2018)
Præsentation af en række kritiske analyser af PISA-undersøgelserne og den samfunds- og menneskeforståelse, de udspringer af, samt alternativer til det nuværende uddannelsessystem og visioner om, hvad der skal til for at opnå en fremtidsparat skole og daginstitution
Hvor finder jeg materialet på biblioteket?
Henter beholdningsoplysninger.
Detaljer om materialet
Type
Bog
Sprog
dansk
Emneord
Emnetal
37.1
Bidrag af
Beskrivelse
Indhold: Indledning - bliv fremtidsparat / Dion Sommer og Jacob Klitmøller. Kritikken (Anders Petersen: Præstationssamfundet - test til tidens virkelighed. Svein Sjøberg: PISA - oraklet i Paris? : global styring af skole og uddannelse. Peter Allerup: PISA's metoder - et ambitiøst projekt, som ikke virkede efter hensigten. Pædagogiske koncepter, undervisning og skolens legitimitet / Jacob Klitmøller og Klaus Nielsen). Alternativer og visioner (Dion Sommer: Tidlig start-pædagogik i den fremtidsparate daginstitution - et alternativ. Ingrid Pramling Samuelsson: At lægge grunden til en verdensmedborger i daginstitutionen. Turboladet globalisering og den fremtidsparate skole - en vision / Jacob Klitmøller og Dion Sommer. Pasi Sahlberg: Globalisering og lærerprofessionen - fra tilskuer til aktør. Svein Østerud: Forsøg på at udforme uddannelsesmål for et medialiseret og globaliseret samfund. Andreas Gruschka: At lære at forstå - et svar på kompetenceorienteringen. Succesfuldt regionalt skoleløft i Finland - et vedvarende og koordineret flerfagligt lederskab / Michael Uljens, Rolf Sundqvist og Ann-Sofie Smeds-Nylund. Tina Øllgaard Bentzen: Tillid gennem samskabt styring - en vision). Fremtidsperspektiv (Hinsides PISA - alternative stier mod fremtiden / Dion Sommer og Jacob Klitmøller)
ISBN
9788741271644
Udgave
1. udgave, 1. oplag (2018)
Omfang
396 sider
Forlag
Hans Reitzel
Målgruppe
fagligt niveauvoksenmaterialer
Anmeldelser
Fagbladet folkeskolen online, 2018-10-18
Fagbladet folkeskolen online, 2018-10-18Paideia, Nr. 16 (2018)
Unge pædagoger, Årg. 80, nr. 3 (2019)
Lektørudtalelse
Det er en meget tankevækkende udgivelse, som rammer godt ned i den skolepolitiske debat. En udgivelse som både skolepolitikere og skolernes pædagogiske personale bør læse
Læs hele anmeldelsen