En introduktion til tænkningen og teorien bag socialkonstruktionismens dannelse af fælleskaber, viden og foranderlighed samt om fremtidens uddannelse i et socialkonstruktionistisk perspektiv
Hvor finder jeg materialet på biblioteket?
Henter beholdningsoplysninger.
Detaljer om materialet
Type
Bog
Sprog
dansk
Emnetal
37.01
Bidrag af
Beskrivelse
Indholdsfortegnelse: Del 1 - Introduktion til socialkonstruktionisme ; Vi konstruerer vores verdener i fællesskab (At sætte rammen) ; Videns sociale oprindelse (Intet i verden afhænger af vores beskrivelser og forklaringer ; Vores måde at beskrive og forklare verden har rødder i vores relationer ; Konstruktioner af virkeligheden og deres funktion i det sociale liv ; Alle krav på at difinere virkeligheden er på én gang politiske og etiske) ; Socialkonstruktionistisk potentiale og praksis: Fra det lokale til det globale (Hinsides psykisk sygdom ; Evaluering og anerkendelse ; Aldring: Fra svækkelse til udvikling) ; Gensidig forståelse og berigelse (Fra forskning i til forskning med ; Narrativ lægevidenskab ; Fredsopbygning gennem dialog ; At skabe fremtiden) ; Forandring gennem Appreciative Inquiry (Tilsigtet kreativitet ; Fra test til relationel evaluering ; Relationel teori: Hinsides individualismen) ; Konstruktionisme og konstruktivisme ( Kritik af socialkonstruktionisme ; Realisme: Der er en verden derude ; Socialkonstruktionisme som konstruktion ; Udfordringen fra moralsk relativisme) ; Del 2 - Uddannelse i et socialkonstruktionistisk perspektiv ; Fremtidens uddannelse: Fra individet til relationelle processer (Fra monolog til dialog ; Fra isoleret til relationel fornuft ; Fra læseplaner til kulturelle kriterier ; Forhindringer og invitationer) ; Uddannelse som konstruktion af viden ( Social konstruktion af viden ; Viden som relationel praksis ; Forandringens udfordring) ; Pædagogik inden for praksisbaserert viden (Kooperative klasserum ; Aktionslæring ; Skoler uden grænser ; At transformere evaluering ; Viden og relationer) ; Hvis viden er en social konstruktion (Viden: Empiristiske og rationalistiske traditioner ; Opløsning af viden som individuel besiddelse) ; Den sociale konstruktion af viden (Ubestemmelighed ; Flerstemmighed ; Kontekstualisering ; Pragmatisme) ; Uddannelsespolitik og pædagogisk praksis (Fra hierarki til heterarki ; Hinsides vidensdiscipliner ; Henimod betydning i praksis ; Henimod refleksiv overvejelse ; Henimod skabende relationer)
ISBN
9788741264899
Udgave
1. udgave, 2. oplag (2023)
Omfang
190 sider
Forlag
Hans Reitzel
Målgruppe
fagligt niveauvoksenmaterialer