Lise W. Egholm leder af Rådmandsgades Skole på Nørrebro igennem de sidste 11 år fortæller om det daglige kulturmøde mellem mange forskellige normer, religioner og om opdragelsen, undervisningen og forældresamarbejdet. Hvordan det kan lykkes, hvis man er villig til at investere lige dele engagement og hårdt arbejde og respekt for fremmede værdier
Hvor finder jeg materialet på biblioteket?
Henter beholdningsoplysninger.
Detaljer om materialet
Type
Bog
Sprog
dansk
Emneord
Emnetal
37.5 København
ISBN
97887595254498759525444
Udgave
1. udgave, 3. oplag (2006)
Omfang
114 sider
Forlag
Lindhardt og Ringhof
Målgruppe
voksenmaterialer
Anmeldelser
Politiken, 2006-05-19
Jyllands-posten, 2006-05-09
Folkeskolen, Årg. 123, nr. 22 (2006)
Folkeskolen, Årg. 123, nr. 22 (2006)Lektørudtalelse
Her er en forfatter, der brænder, så meget, at man som læser bliver varm både i hænderne og omkring hjertet. Denne bog er "must" læsning for alle skoleinspektører i landet, både dem på skoler med og uden elever med anden etnisk herkomst. Forfatteren, Lise W. Egholm (LWE), beretter kort om sine erfaringer som lærer i København fra 1971, siden viceskoleinspektør og fra 1995 skoleinspektør på Rådmandsgades Skole. Og læserne kan profitere af disse erfaringer. Det væsentlige i bogen er LWEs reflektioner over og tacklinger af de "udfordringer", der er i at holde skole i et belastet område. "Multikulturel håndbog", som LWE kalder det, med fire store områder: De sproglige og religiøse barrierer, opdragelsen, undervisningen og forældresamarbejdet. Under disse kapitler gemmer der sig oplevelser og anbefalinger om alle de spørgsmål og problemer, man kan forestille sig opstå, når mange kulturer mødes og skal fungere sammen: lejrskoler og samvær, pigerne, tørklæderne, drengene, faglighed, kroppen i skolen og disciplin. Ved at læse bogen får man et godt håndværk til at tackle udfordringerne på egen skole, eller man kan bruge LWEs erfaringer som debatoplæg på lærerværelser eller på forældremøder. Sidste kapiter handler om "den nødvendige integration". Bogen er skrevet i et godt, sikkert, mundret sprog, som det er en fornøjelse at læse. Den bør især stå på alle skolebiblioteker
Læs hele anmeldelsen