Forlagets beskrivelse af: Elitebørn i sunde rammer af Brian Jensen m.fl.

Der behøver ikke at være en modsætning mellem elite og trivsel. Selv med en lang skoledag kan man godt træne 5 gange om ugen som 9-årig, hvis krav, læring og præstationer går hånd i hånd med lyst, trivsel og tryghed. ’Elitebørn i sunde rammer’ viser med hjælp fra sociologien og psykologien, hvordan sportsklubber i samarbejde med forældre og skole kan skabe et læringsmiljø for børn og unge fra 9-15 år, der inddrager alle elementer i barnets dagligdag og udvikler mennesket bag udøveren. Anders Lange er sociolog og talentchef for U10-U13 i Kjøbenhavns Boldklub. Brian Jensen er Master i Positiv Psykologi (MoPP) og arbejder med U13 - U15 i F.C. København School of Excellence. - - - Indholdsfortegnelse: Forord – af William Kvist Indledning Del I: Spillere og forældre Individualiserede børn og forældre i det moderne samfund Forventningen om feedback Mobilitet i samfundet Instant success – bagsiden af de hurtige medier Fællesskab i foreningslivet uden online afbrydelser Forældrenes selvrealisering Udøveren som familiens kronjuvel Individualiseringen – mulighedernes land Traditionen for ensartethed Sportstræning i en verden af standardiserede mål. Den demokratiske forventning i et elitemiljø Knagefællesskabet søges i klubben Udøveren: Selvisk og afhængig af fællesskabet Den demokratiske anerkendelse – På tre niveauer Sans for skønhed – jagten på talent i elitesportsmiljøer Spændingsfeltet mellem markedsgørelse og tryghed Bryd ud af den normative forventning i samfundet Del II: Træningsmiljø og læring Bevidst træning og leg Det rigtige tidspunkt for klubskifte Læring versus undervisning Kendetegn og betingelser for kreativitet Hvordan forhindres kreativitet? Hvad er flow og hvorfor er flow en ønskværdig tilstand? Betingelser for flow og nydelse Flourishing – frihed til at blomstre i et stabilt miljø PERMA – trivsel og vækst Kreativitet i fodbold Resultatmål eller præstationsmål? Aktiviteten skal være autotelisk Lykke i nuet og fremtiden Balance mellem udfordringer og færdigheder. Den svære niveaudeling Balancen mellem instruktion og refleksion Indre motivation Selvregulering Feltets indflydelse på udøverens succes Faktorer, der påvirker udøverens mulighed for at øve sig Relation mellem træner og udøver Del III: Sportsklubben – en moderne organisation Det meningsfulde liv i klubben Implementering af ny strategi – E og O strategi Den systemiske tilgang. Betingelser og anerkendelse Appreciative Inquiry – fra fokus på fejl til fokus på ressourcer Forandring af klubbens og trænerens identitet Konklusion Begreber Noter Litteraturliste