Indien - et splittet land

Af Anonym (ikke efterprøvet)
18.11.15
Indisk litteratur er præget af er stadig præget af efterveerne af kolonitiden og religion.
Indien er i høj grad præget af, at være et samfund uden samme sprog og religion. I Indien inddeles de sociale klasser i fire kategorier, som kaldes kaster. Kasterne er arvelige, hvilket vil sige at det er umuligt at bevæge sig fra en klasse til en anden. Udenfor disse fire klasser er de såkaldte kasteløse. Det er folk, der udfører hverv, som andre betegner som urene. Det kunne for eksempel være fattige bønder eller ufaglærte arbejdere. Næsten ingen i Indien – hverken rige eller fattige – stiller spørgsmålstegn ved dette system. Diskrimination baseret på kasteforskelle officielt forbudt, men i praksis diskrimineres der ofte mod de lavere kaster og de kasteløse. Denne problematik kan ikke undgå at blive afspejlet i romaner fra landet. En anden problematik, der ofte bliver taget op, er Indiens status som tidligere britisk koloni. 
 
Den første indiske roman, jeg læste var Arundhati Roys De små tings gud. Jeg var omkring 16 år og havde fundet den i mine forældres bogreol. Jeg har selv et forhold til Indien, idet jeg er adopteret derfra. Siden jeg læste, De små tings gud har jeg ikke skænket indisk litteratur en tanke indtil nu. 
 
Arundhati Roy er født i 1961 i byen Shillong i delstaten Meghalaya. Hendes far var leder af en teplantage og hendes mor var kvinderettighedsforkæmper. De små tings gud udkom i 1997 på både engelsk og dansk. Roy var den første indiske kvinde, som modtog den prestigefyldte Booker-pris. En pris, som den nigerianske forfatter Ben Okri også har modtaget. 
 
De små tings gud handler om de tveæggede tvillinger Rahel og Estha. Fortællingen bliver fortalt via flashbacks og fortæller om den skæbnesvangre dag, hvor de store ting indhentede de små ting. 23 år før historien begynder, drukner tvillingernes engelske kusine, en begivenhed de indirekte blev beskyldt for. Tvillingerne vokser herefter op adskilt og genser først hinanden i historiens nutid. Romanen foregår i delstaten Kerala, hvor Arundhati Roy voksede op i en splittet familie. Modsætningsforholdet mellem store ting og små ting arbejder på flere niveauer. For det første skildrer Roy forskellen mellem børne- og voksenverden. For det andet skildres forskellen mellem aristokratiet og de lavere sociale klasser. Og for det tredje skildres forskellen mellem samfund og individ. Det enkelte individ er præget af de små ting, mens samfundets med dets sociale spilleregler udgør de store ting. 
 
I 2006 udgav Kiran Desai Det tabte land, som udkom på dansk i 2007. Ligesom Arundhati Roy modtog Kiran Desi Booker-prisen, dog først i 2006. Hun blev født i Chandigarh i det nordlige Indien og voksede op i Pune og Mumbai i delstaten Maharashtra. Hendes mor, Anita Desi er også forfatter og har tre gange været indstillet til Booker-prisen. Det tabte land fortælles i to spor og foregår i 1980’ernes Indien. Det første spor foregår ved foden af Himalayabjergene, hvor en aldrende dommer bor sammen med sit barnebarn og sin kok. Det andet spor fortælles gennem kokken, hvis søn er immigreret illegalt til USA. 
Den aldrende dommer får ansvaret for barnebarnet, da hendes forældre omkommer i en bilulykke. Denne begivenhed sætter en erindringsproces i gang hos dommeren, som mindes sin opvækst i Indien, sin ensomme studietid i London og et ulykkeligt giftermål. Da han vendte hjem til Indien blev han mødt med fremmedhed fordi han havde været i England i lang tid. Her havde han anlagt de britiske koloniale synspunkter.  Ved romanens begyndelse gør nepaleserne oprør og forstyrrer det enkle liv ved foden af bjerget. Barnebarnet Sai forelsker sig i sin matematiklærer. Han sympatiserer med oprørernem, og så bliver det hele en smule kompliceret. Det er skræmmende, at klasseforholdene fra kolonitiden også gælder i dag via uddannelser og jobs i England. Det er undergravende for sammenhængskraften, og Indien bliver dermed det fortabte land.
 
Manu Joseph udgav i 2011 romanen Alvorlige mænd. Han blev født i Kottayam i 1977 i delstaten Karela, men voksede op i Chennai (Madras) i delstaten Tamil Nadu. Indien har officielt afskaffet kastesystemet, men det ekisterer dog stadig i bedste velgående. Hovedpersonen Ayyan Mani tilhører gruppen af kasteløse. Hans far var gadefejer, og Ayyan selv er assistent for direktøren ved Institut for teori og forskning. På trods af denne stilling ved han godt, at han bliver betragtet som kasteløs af den herskende klasse. Ayyan bor i et af Mumbais slumkvarterer. Han lever en trist tilværelse, men det lykkes ham at få sin egentlig talentløse søn til at fremstå som et geni, synes hans lykke at være gjort. Medierne finder hurtigt ud af hvem ”geniet fra slummen” er, og da de først blander sig kan Ayyan ikke længere styre sit spind af løgne. Han mister kontrollen over situationen.
 
Hvor Det tabte land tager sit udgangspunkt i en aldrende dommer, som kommer fra den herskende klasse, tager Alvorlige mænd derimod sit udgangspunkt i de kasteløse og giver dem en stemme. De små tings gud lægger sig et sted i midten mellem de to yderpoler.
 
Tags
Materialer