- Bog
Sundhed, udvikling og læring : professionelle perspektiver på børn og unges sundhed
(2006)
Hvor finder jeg materialet på biblioteket?
Henter beholdningsoplysninger.
Detaljer om materialet
Type
Bog
Format
illustreret
Sprog
dansk
Emnetal
61.3
Bidrag af
Beskrivelse
Indhold: Uffe Juul Jensen: Sygdom som erfaring eller fremmedlegeme - Sundhed som individuel autonomi eller gensidig omsorg?. Bente Jensen: Unges sundhed og sårbarhed - i et kompetenceperspektiv. Bjarne Bruun Jensen: Sundhedsfremme i dannelsesmæssigt og pædagogisk perspektiv. Bente Klarlund Pedersen: Det bevægende barn. Mia Herskind: Krop, bevægelse og læring. Anders Szczepanski: Sundhed og udendørspædagogik. Johan Peter Paludan: Sundhed i fremtiden. Samfundsmæssige strategier i sundhedsfremmende perspektiv / af Lotte Bælum og Niels Sandø. Anne Riis Jensen: Den kommunale sundhedstjeneste. Karsten Sørensen: Skolens sundhedsundervisning - i teori og praksis. Jørgen Balslev Hansen: Sundhed i skolen - muligheder for sundhedsrelateret undervisning i de "traditionelt boglige fag". Tina Kolding: Lærerrollen i sundhedsundervisningen. Vil vi ha' lærevillige børn - skal de ha' lærevillige voksne! / af Grethe Sandholm og Hanne Værum Sørensen. Helle Thorup Schmidt: Spisetid - tid til at spise?. Mette Toftegaard Rasmussen: Mad og måltider - også i institutioner og skoler. Søren Møller: Idrætsforeninger og ansvar. Jan Milandt: For lidt og for meget
ISBN
8778421772
Udgave
1. udgave, 1. oplag (2006)
Omfang
320 sider
Forlag
Billesø & Baltzer
Målgruppe
voksenmaterialer
Anmeldelser
Lektørudtalelse
Antologi om børn og unges sundhed som indeholder indlæg fra mange forskellige faggrupper, der beskæftiger sig med emnet. Deriblandt en filosof, lærere, pædagoger, lektorer, en fremtidsforsker og en læge. Til sammen repræsenterer forfatterne forskningsområdet, professionsområderne og praksisfeltet omkring børn og unge. De enkelte artikler er skrevet på et fagligt højt og kompetent niveau og giver som helhed et godt indblik i nutidens sundhedstilstand. Bogens fokus er på de professionelle perspektiver og tværfagligheden mellem de forskellige faggrupper, som beskæftiger sig med sundhedsbegrebet, da begrebet sundhed er så komplekst, at den fulde indsigt kun kommer via belysning af emnet fra flere sider. Artiklerne kan læses hver for sig, men er tænkt som en helhed. Emnerne er bl.a. en filosofisk belysning af sundhedsbegrebet gennem tiden, en analyse af unges sundhed, bevægelsens betydning, et bud på fremtidens sundhedsbillede, skolen og sundhed, unges kost, fysisk træning samt fritidssektoren. Bogen henvender sig overvejende til lærer- og pædagogstuderende. Men aktive lærere og pædagoger samt andre med interesse for emnet kan også få gavn af bogen
Læs hele anmeldelsen