Introduktion til Merleau-Pontys (1908-1961) filosofi samt forarbejde til en fænomenologisk børnepsykologi og pædagogik, hvor kroppen er i centrum
Hvor finder jeg materialet på biblioteket?
Henter beholdningsoplysninger.
Detaljer om materialet
Type
Bog
Sprog
dansk
Emneord
Emnetal
12
ISBN
8788338371
Omfang
188 sider
Forlag
Semi-forlaget
Målgruppe
voksenmaterialer
Anmeldelser
Kognition & pædagogik, Årg. 6, nr. 2 (1996)
Børn & unge, Årg. 28, nr. 12 (1997)
Berlingske tidende, 1997-07-13
Lektørudtalelse
Bogen introducerer et centralt men også vanskeligt tilgængeligt filosofisk forfatterskab. Merleau-Ponty tilhører filosofihistorisk til fænomenologien, hvor man søger at overvinde de traditionelle begrebspar subjekt-objekt, indre-ydre, bevidsthed-adfærd, sjæl-legeme. Hos Merleau-Ponty får kroppen en afgørende betydning, fordi den på en gang er både subjekt og objekt. Det er med kroppen vi er tilstede i verden, og det er gennem kroppen bevidstheden tager form. Torben Hangaard Rasmussen, der tidligere har skrevet om børnepsykologi og børns leg, bl.a. Orden og kaos : elementære grundkræfter i leg (1992) er specielt interesseret i Merleau-Ponty's tanker om en fænomenologisk børnepsykologi og pædagogik, der har kroppen i centrum og som er i opposition til Piaget. I 1994 udkom på dansk Kroppens fænomenologi, der er 1. del af Merleau-Ponty's hovedværk. I Søren Gosvig Olesen: Filosofien i Frankrig (1993) er der også en introduktion til Merleau-Ponty og fænomenologien. For læsere med særlig interesse for filosofi, der vil give sig i kast med Merleau-Ponty's tænkning, kan bogen være en udmærket indgang, og den kan måske også på grund af gennemgangen af Merleau-Ponty's børnepsykologiske teorier blive efterspurgt af en lidt bredere kreds
Læs hele anmeldelsen