- Bog
Kontinuum-begrebet : betydningen af tidlige "i-favn"-erfaringer og nære livssammenhænge
Af Jean Liedloff (1989)
Ud fra en gennemgang af børneopdragelse og livsvilkår hos Yequana-indianerne i Venezuela beskrives, hvordan det moderne menneske atter vil kunne opnå sammenhæng i tilværelsen; bl.a. gennem nære livssammenhænge i stadierne: foster, barn, voksen
Hvor finder jeg materialet på biblioteket?
Henter beholdningsoplysninger.
Detaljer om materialet
Type
Bog
Sprog
dansk
Emneord
Emnetal
13.43
Originaltitel
The continuum concept
ISBN
8741233174
Udgave
2. oplag (2001)
Omfang
157 sider
Forlag
Hans Reitzel
Målgruppe
alment niveauvoksenmaterialer
Anmeldelser
Månedsblad / Forældre og fødsel, Årg. 16, nr. 12 (1989)
Ergoterapeuten, Årg. 51, nr. 3 (1990)
Jordens folk, Årg. 25, nr. 2 (1990)
Lektørudtalelse
Forfatterinden er amerikaner og psykoterapeut i England. Med udgangspunkt i sit kendskab til børneopdragelse og livsvilkår i en indianerstamme i Venezuela udvikler hun her sin teori om, at detmoderne menneskes krise skyldes manglende sammenhæng. Dette begreb dækker såvel det lange forløb mellem generationerne som det enkelte menneskes overgang fra at være foster - barn - voksen. Særligvigtig for opnåelse af en helhedsforståelse er den helt tidlige barndom, hvor det bør være barnets behov for nærhed, kontakt og kærlighed, der bestemmer samspillet mellem mor og barn. Nu er ro,regelmæssighed og renlighed vel stort set afskaffet som kodeord for dansk børneopdragelse, hvorfor det mest spændende ved bogen bliver øjebliksbillederne af en indiansk hverdag, der er såforskellig fra den måde, vi lever på. Det er underholdende læsning i en bredt snakkende form, med en del gentagelser. Primært for forældre, men også for navnlig småbørnspædagoger er der altså herinspiration at hente til etmere »naturligt« samspil med barnet, omend dette selvsagt må tilpasses andre ydre vilkår end indianerbarnets. Noter samt henvisning til en forening af tilhængere afteorien
Læs hele anmeldelsen