Børn

Kaya læser for Ellie: Lange bløde ører lytter bedre

Med roligt nærvær og uendelig tålmodighed lytter læsehunden Ellie til 8-årige Kaya Brandt – uden at rette, dømme eller kommentere på læsningen. Randers Bibliotek tilbyder forløb med læsehunden til børn, der har udfordringer med læsningen.

Af Marie Have Qvist

Kaya, Ellie og Bodil

Læsehunden Ellie snuser hjemmevant og stille rundt blandt bogreolerne på Kristrup Bibliotek, men da hun spotter 8-årige Kaya, svinger hele kroppen i takt med den logrende hale. Efter klap, hyggesnak og et par hundekiks sætter de to sig til rette på sofaen. En rolig koncentreret stemning falder over dem begge, mens Kaya læser højt for sin firbenede læsemakker.
”Det er sjovere at læse for Ellie, end det er at læse derhjemme, hvor man let bliver forstyrret. Hun retter aldrig på mig, og det er dejligt,” smiler Kaya Brandt og tilføjer;
”Hun kan også hjælpe mig med at vælge, hvad vi skal læse. Så lægger jeg to bøger med en hundekiks på hver, og så tager vi den bog, hun vælger først.”
Ifølge Fonden for Socialt Ansvar har børn med læseudfordringer ofte nedsat læselyst og negative associationer i forhold til bøger. Kaya og Ellie har læst sammen i løbet af foråret 2024, og ifølge forældrene er der mærkbar forskel på både læseflowet og entusiasmen omkring læsningen efter forløbet.

Et kærligt puf med hundesnuden

Ellie er sammen med sin ejer certificeret via Fonden for Socialt Ansvar. En læsehund skal blandt andet kunne sidde stille med et barn i alderen 6 – 12 år, mens barnet læser højt i 20 – 30 minutter. Men den enkelte læsehund kan også have andre gode egenskaber:
”Når Kaya er ved at køre træt, bliver Ellie mere kontaktsøgende. En dag fik hun også et kærligt puf med snuden, da hun gik i stå. Men vi er også gode til at holde en pause og lave noget gas sammen en gang imellem. Så er der som regel energi og lyst til at læse videre bagefter,” fortæller Bodil Hjarvard, Ellies ejer. 
”Vi er rigtig glade for, at Bodil og Ellie tilbyder deres støtte til børn i Randers Kommune med læsevanskeligheder. De skaber rammerne for at børnene trygt kan træne læsningen og få en oplevelse af, at det kan være både sjovt og rart at læse. Samtidig kan vi selvfølgelig hjælpe med at finde bøger, der både passer til læseniveauet og børnenes interesser,” fortæller børnebibliotekar Margit Lund Deutsch-Lauritsen, der er tovholder for Læsehunde på Randers Bibliotek. 
Hvis man gerne vil høre mere om tilbuddet, kan man henvende sig til Margit via mail mdl@randersbib.dk. Et læseforløb kan foregå på enten Kristrup eller Dronningborg Bibliotek og varer typisk i seks uger, hvor barnet og hunden mødes en gang om ugen. 

Fakta om Læsehunde

Kilde: Fonden for Socialt Ansvar

  • En læsehund er en venlig og børneglad hund, der lytter tålmodigt og interesseret til de bøger, som barnet læser. 
  • At læse for en hund er et alternativ til højtlæsning i klassen eller for forældrene, der ofte kan være forbundet med usikkerhed og modvilje, når man har læseudfordringer. 
  • En læsehunds temperament er kendetegnet ved, at den først og fremmest er venlig, rolig og lydig.
    Målgruppen er børn med læseudfordringer i 1.-5. klasse. Det er børn, der har knækket læsekoden, men er udfordret og mangler motivation til at træne læsningen.
  • For mange af de børn, der gennemfører et forløb med en læsehund, bliver det et vendepunkt i deres skolegang i forhold til læselyst og skoleglæde.
  • Man kan læse mere om læsehunde på hjemmesiden socialtansvar.dk