Lektørudtalelse

Forfatter: Kirsten Thorning Thagaard

Anvendelse/målgruppe/niveau

Pædagogisk veltilrettelagt bog, som henvender sig til lærere, pædagoger, evt. forældre, som vil arbejde med rytmiske bevægelseslege primært børn fra 6 år og opefter, men også for unge og voksne både i store såvel som ganske små grupper

Beskrivelse

Bogen har et grundigt forord, der på enkel vis forklarer bogens intentioner. Den er bygget op i fem afsnit med progression og med hver sit fokusområde indenfor emner som puls, takt, koordination, improvisation og optræden. Bogens intention er at lave en kobling mellem udvikling af rytmesans og fælles leg. Formålet defineres kort ved begyndelsen af hvert afsnit. Hver rytmeøvelse er markeret med sværhedsgrad og formålsangivelse. Der kræves ikke særlige forudsætninger - dog skal man kunne aflæse rytmisk notation - men det gøres klart, at "øvelse gør mester". Bogen har meget indbydende layout med forskelligfarvet papir for hvert afsnit og med tegninger, illustrationer og farvefotos Forfatterne har begge erfaring med undervisning i musik og drama

Sammenligning

Der findes umiddelbart ikke andre bøger om rytmiske lege primært uden brug af instrumenter rettet mod så bred en målgruppe

Samlet konklusion

Meget indbydende og pædagogisk opbygget bog om rytmik, som henvender sig til lærere og pædagoger, der med få forudsætninger ønsker at skabe musik for børn og voksne med kroppen som instrument