- Bog
Didaktiske modeller : grundbog i didaktik
(2006)
Serie
Giver et teoretisk indblik i undervisernes didaktiske overvejelser og muligheder kombineret med en relevant praksisdel
Emneord
didaktik undervisning
Hvor finder jeg materialet på biblioteket?
Henter beholdningsoplysninger.
Detaljer om materialet
Type
Bog
Format
illustreret
Sprog
dansk
Emneord
Emnetal
37.1
Bidrag af
Beskrivelse
Indhold: Hvad er didaktik ; Grundbegreber og grundlæggende relationer ; Strukturmodel for undervisningen ; Didaktikkens grundspørgsmål ; Teoretisk indsigt med hoved, hjerte, hænder og alle sanser ; Dannelsesteoretisk og kritisk-konstruktiv didaktik ; Læringsteoretisk didaktik ; Konstruktivistisk didaktik ; Eksempler på undervisningskompetencer
Originaltitel
Didaktische Modelle
ISBN
97887020291858702029189
Udgave
1. udgave, 5. oplag (2015)
Omfang
319 sider
Forlag
Gyldendal
Målgruppe
fagligt niveauvoksenmaterialer
Anmeldelser
Folkeskolen, Årg. 123, nr. 49 (2006)
Folkeskolen, Årg. 123, nr. 49 (2006)Lektørudtalelse
Jank og Meyer præsenterer i denne udgivelse de vigtigste didaktiske strømninger, som har præget den tyske pædagogik efter 2. verdenskrig. Bogen er baseret på de tyske undervisningsforhold, som på nogle områder adskiller sig væsentligt fra den danske undervisning, hvilket er vigtigt at have i baghovedet ved læsningen. Men der er stadig meget lærerigt stof til eftertanke. Den tyske udgave af denne bog udkom helt tilbage i 1991. Men oversættelsen er baseret på en ny og opdateret udgave fra 2002. Bogen er en didaktikgrundbog, som giver et godt teoretisk indblik i undervisernes didaktiske overvejelser og muligheder kombineret med en relevant praksisdel, hvilket gør bogen meget anvendelig på læreruddannelsen og blandt andre som skal kunne udforme undervisningssituationer. Det er en udgivelse, som kan læses i sin helhed, men som også kan anvendes i uddrag kombineret med andre didaktiske grundbøger. Der udgives i disse år mange didaktiske grundbøger og denne udgivelse tilfører samlingen nogle alternative indfaldsvinkler med sin baggrund i det tyske skolevæsen. Hilbert Meyer har tidligere udgivet Hvad er god undervisning? (06/03)
Læs hele anmeldelsen