Om børns samvær i børnehaver og om hvordan de på forskellige måder deltager i og magter samværet
Hvor finder jeg materialet på biblioteket?
Henter beholdningsoplysninger.
Detaljer om materialet
Type
Bog
Format
illustreret
Sprog
dansk
Emneord
Emnetal
37.24
ISBN
8777839498
Udgave
1. udgave, 1. oplag
Omfang
146 sider
Forlag
Systime
Målgruppe
voksenmaterialer
Anmeldelser
Folkeskolen, Årg. 115, nr. 38 (1998)
Børn & unge, Årg. 29, nr. 50 (1998)
Lektørudtalelse
Hvordan er 5-års børnehavebørns samvær - udvikler de f.eks. venskaber? Det er undersøgt i tre forskningsprojekter i USA og Norden i perioden 1993-97. Bogen bygger på materiale og observationer fra disse projekter, hvoraf Broström deltog i det ene. Bogens første del er teori og definitioner, bl.a. på det nye og ikke entydige begreb "social kompetence". Næste del viser gennem eksempler fra projekterne aspekter af forhold mellem børn, leg, samtale o.l. Stilen er her noget i retning af de observationer, som biologer gør om dyreadfærd. Til slut nogle bud på, hvordan børnehaven kan støtte børn i at lære sociale teknikker og færdigheder. Nogle sort-hvid fotos viser smilende børnepar - antageligt gode venner. Bogen kræver kendskab til den pædagogiske verden, og vil vel mest blive efterspurgt af pædagoger og pædagogstuderende. Broström er lektor ved Danmarks Lærerhøjskole og har skrevet adskillige bøger om pædagogik. For tyve år siden introducerede han den sovjetisk inspirerede strukturerede pædagogik i Danmark
Læs hele anmeldelsen