Om de pædagog-etiske værdier og principper for pædagogprofessionens ansvarsområder med gennemgang at etiske temaer som trivsel, udvikling, selvbestemmelse, omsorg, integritet mm. Forfatteren præsenterer en pædagog-etisk beslutningsmodel der kan hjælpe pædagogen med træffe beslutninger og forsvare dem med etiske grunde
Hvor finder jeg materialet på biblioteket?
Henter beholdningsoplysninger.
Detaljer om materialet
Type
Bog
Sprog
dansk
Emneord
Emnetal
37.01
Beskrivelse
Indholdsfortegnlese: Værdier i pædagogers arbejde - Professionsetik (Hvad er etik og moral? ; Moral; Hvad bør jeg gøre? ; Etik: Hvad bør jeg stræbe efter? ; Hvad er professionsetik? ; Hvad er pædagogers værdier? ; Etisk værdigrundlag for socialpædagoger ; Etisk grundlag for pædagoger ; Pædagogens etiske univers) ; Værdier i pædagogers arbejde - Formål med professionsetik (Hjælpeprofessioner ; Professionel troværdighed ; Professionel identitet ; Professionel selvstændighed ; Professionel uafhængighed ; Professionel konsolidering ; Etisk praksis ; Etikkens uskrevne regler ; Praksisser ; Pædagogprofessionen som praksis) : Værdier i pædagogers arbejde - Respekt og omsorg (To holdninger ; To aspekter ; To perspektiver ; To former for respekt ; Tillid, ansvar og omsorg ; Hjælperroller, respekt og omsorg ; To principielle begrænsninger) ; Værdier i pædagogers arbejde - selvbestemmelse (Hvem skal bestemme? ; Paternalisme ; Antipaternalisme ; Informeret samtykke ; Det autonome valg ; Selvbestemmelse som mål for pædagogisk arbejde ; Magt over egen tilværelse ; Nødvendige betingelser for selvbestemmelse ; Voksen-ung-modellen ; Facetter af selvbestemmelse) ; Værdier i pædagogers arbejde - Det gode liv. Hvordan skal vi leve? (Begrebets kerne ; Subjektivisme ; Udfordringer for subjektivismen ; Objektivisme ; Det gode liv: eudaimonia ; Essens og funktion ; Subjektivitet og frihed) ; Værdier i pædagogers arbejde - Udvikling (Udviklingsperspektivet ; Individualitet og diversitet ; Selvstændig tænkning : Tre idealer for udvikling) ; Værdier i pædagogers arbejde - Værdighed, rettigheder og retfærdighed (Værdighed og menneskerettigheder ; Menneskelig værdighed ; Stærke og svage rettigheder ; Negative og positive rettigheder ; Moralske og lovfæstede rettigheder ; Generationer af menneskerettigheder ; Værdighed og lighed ; Værdighed og ligebehandling) ; Værdier i pædagogers arbejde - Professionel integritet, privatliv og fortrolighed (Personlig integritet ; Professionel integritet ; Privatlivets fred ; Princippet i professionsetik ; Professionsetiske spændingsfelter) ; Etik i pædagogers arbejde - Moralens dimensioner (De tre dimensioner af moralsk tænkning) ; Etik i pædagogers arbejde - Pligtetik (Det kategoriske ved moralen ; Det logiske ved moralen ; Det kategoriske imperativ (I): respekt for fornuften ; Den gode vilje ; Det kategoriske imperativ (II); respekt for personer ; pligter og pligt) ; Etik i pædagogers arbejde - Nytteetik (Det moralske synspunkt ; Konsekventialisme ; Nytteetikkens attraktioner ; Kritikken; Personers adskilthed) ; Etik i pædagogers arbejde - Dydsetik (Dyder som dispositioner ; Dyder og moralsk tænkning ; Problemer for dydsetikken ; Supplement eller alternativ?) ; Etik i pædagogers arbejde - Omsorgsetik (Tostemmigt ; Kohlbergs teori om moralsk udvikling ; Omsorgsrelationer ; Hvad med de fremmede? ; Medmenneskelighed og gode gerninger ; Moralens stemme) ; Etik i pædagogers arbejde - Status om teorier ; Den professionelle pædagogs daglig praksis - Den integrerede pædagog-etiske beslutningsmodel (DIP) (Det pædagog-etiske hjul: indholdet ; Det pædagog-etiske hjul: proceduren) ; Den professionelle pædagogs daglig praksis - Den pædagog-etiske beslutningsmodel; Cases (Case 1. Skal Allan med på udflugt? ; Case 2. Skal Aksel til tandlæge eller i Zoologisk Have? ; Case 3. Slik til alle eller ingen ; Case 4. Kristian og medicinen ; Case 5. Mads og hans søster ; Case 6. Majken på 11 år ; Case 7. ole i skole ; Case 8. Henriks dilemma ; Case 9. Én familie, to pædagoger ; Case 10. Turen går til Mallorca ; Case 11. Formynderen ; Case 12. Den tavse mand ; Case 13. Jens siger måske)
ISBN
9788741258331
Udgave
1. udgave, 3. oplag (2022)
Omfang
398 sider
Forlag
Hans Reitzel
Målgruppe
fagligt niveauvoksenmaterialer