- Bog
Undervisning af ordblinde elever i alle fag
(2020)
Inspiration til undervisning i et hvilket som helst fag i skolen, så ordblinde kan deltage ligeværdigt
Hvor finder jeg materialet på biblioteket?
Henter beholdningsoplysninger.
Detaljer om materialet
Type
Bog
Format
illustreret
Sprog
dansk
Emneord
Emnetal
37.77
Bidrag af
Beskrivelse
Indhold: Helle Bundgaard Svendsen: Om bogens baggrund og indhold ; Ordblindhed ; LST-strategier i praksis. Oplevelsen af ordblindhed / af Martin Fischer, Emma T. Madsen og Jakob B. Svendsen. Line Leth Jørgensen: Ordblindevenlig skole. Heidi Kynde: Læse- og skriveteknologi (LST) i undervisningen. Lotte Pilgaard: Digitale læsestrategier til forskellige tekster. Ordblinde elever i fagundervisningen / af Jens Hagelskjær og Per Nygaard Thomsen. At have en stemme i klassen - fagligt og socialt ; Det er godt at skrive langsomt / af Anja Bols Slåttvik og Elise Dahl Krogh. Sådan skaber vi fællesskab i klassen / af Elsebeth Jensen og Hilmar Dyrborg Laursen
ISBN
9788750053606
Udgave
1. udgave, 3. oplag (2021)
Omfang
155 sider
Forlag
Akademisk Forlag
Målgruppe
fagligt niveauvoksenmaterialer
Anmeldelser
Fagbladet folkeskolen online, 2020-04-20
Fagbladet folkeskolen online, 2020-04-20Lektørudtalelse
En rigtig god og vigtig bog, der fokuserer på hvordan ordblinde ligeværdigt kan være en del af helheden. Bogens første kapitel definerer på allerbedste måde hvad ordblindhed er, og hvilke psykologiske følgevirkninger der kan være af ordblindhed. Bogen igennem er der indlagt en slags faktabokse, fx "Tegn på ordblindhed" og "Gode råd til læreren i forhold til læsning af digitale skønlitterære tekster for ordblinde". Bogen er velskrevet, og de mange afsnitsinddelinger gør den overskuelig
Læs hele anmeldelsen