Digte som beretter om forfatterens oplevelser og sansninger på rejser til steder, hvor han har været et par dage: i Skagen, Californien, New York, Boston, Berlin, København, Stockholm, Paris
Emneord
rejser
Hvor finder jeg materialet på biblioteket?
Henter beholdningsoplysninger.
Detaljer om materialet
Type
Bog
Format
illustreret i farver
Sprog
dansk
Emneord
Beskrivelse
Heri: Ang.: Johs. V. Jensens antropologiske notater fra et sydende Manhattan (Hun lander og finder sine ejendele ankommet) Arrondissementer (Her vender hun kinden til) Billedet John Singer Sargent malede af de fire søstre ; Brooklyn, 2005 (I det meste af de to-tre efterfølgende år læste jeg aviser dagligt) Centralstationen (Marmor er et intelligent materiale. Spørg hvem som) Der er ingen undskyldning for at lade være ; Der er så mange ligegyldige billeder på Skagens ; Der er ting omkring os, vi ikke har brug for. Vi smider ; Der står en villa og forfalder ved værkstedet ; Det er langfredag ; Det er påske ; Det er stadig for tidligt, men et afsavn skiftes ud med ; Det ligner til forveksling Carl ; Du brød dig ikke om ; Dukken ; Engang blev jeg spurgt om vej i Paris, og jeg pegede ; First Hand (De store flader af vand og broerne) Forarbejdningens lethed ; Gift os bort ; Gröna Lund (Endnu har ingen bedt nogen om at tage stilling) Guggenheim, Manhattan, 2005 (Under alle omstændigheder skete det hen under) Havet hæver sig over de banaliteter, hun efterstræber ; Her er det tradition ; Her er hun ikke. Langsomt ; Her er hun med hatten, hun købte ; Her er hun på restaurant ; Her er hun ved at græde ; Her er virkelig anderledes ; Her griber hun ud efter mig ; Her har hun drukket vin ; Her hænger et lille billede, Marie og P.S. Krøyer har ; Her lader hun, som om hun læser avis ; Her ligger hun med en bog på maven. Bogen er ; Her står kæder af bjerge, der falder over hinanden ; Hun ser mig, og over hende svæver ; Hvis der sker noget virkelig alvorligt i Danmark ; Jason har set noget - en dag ; Jason med det gyldne skind, 1802-03 (Thorvaldsens Museum var engang en garage, det) Jeg har ikke forstand på maleri. Og så finder jeg i en ; Jeg kunne ikke spise mere og smed den sidste stump ; Jeg må ikke røre dit ansigt. Og du ; Kommer du og henter mig hjem? Jeg har ikke lyst ; Kulturhuset (Man kan stadig beklage meget af det, der skete i) Man er vel næsten aldrig i tvivl - dét der har Krøyer ; Moderna Museet (Moderna Museet er åbnet igen efter en gennemgribende) MoMA, Manhattan, 2005 (To gange måtte jeg følge hende til lufthavnen. Sent) Og hendes stakkels mand. Sammenlign for eksempel ; Pergamonmuseet (Kommer du og lægger mig i seng? Erindringer om) Second Hand (Der er så meget godt at vælge imellem) Så her er det, siger hun, at togene ikke længere må komme ; The Daughters of Edward Darley Boit, 1882 (Boit-søstrene med kalket kind og tåget blik) Ting forsvinder og dukker op igen i en lomme, man ; Vi, der intet føler, mens vi spiser de enorme bøffer ; Vi er ikke os selv. Blæsten
ISBN
97887020466328702046636
Udgave
[1. oplag] (2006)
Omfang
129 sider
Forlag
Gyldendal
Målgruppe
voksenmaterialer
Anmeldelser
Information, 2006-05-18
Jyllands-posten, 2006-05-18
Weekendavisen, 2006-05-19
Politiken, 2006-05-18
Berlingske tidende, 2006-08-08
Standart, Årg. 20, nr. 3 (2006)
Graf, Nr. 1/2 (2007)
Lektørudtalelse
Efter romanen Smukke biler efter krigen, der lignede lidt af et gennembrud for Lars Frost, er denne samling af prosadigte mere afsøgende og eksperimenterende. Rejsemotivet har de to bøger dog til fælles, og hvor det i romanen drejede sig om Island er der her tale om tekster der beskriver destinationer på en rute mellem Skagen, Californien, New York, Boston, Berlin, København, Stockholm og Paris. Som titlen også antyder er det ikke byernes forkromede tuistattraktioner der interesserer jeget, men detaljen, det upåfaldende, eller den løsrevne sansning. Selv om jeget et sted påstår, at han ikke har forstand på maleri, er det ikke desto mindre ofte et kunstværk der fastholder og udfordrer hans blik: Et overset maleri af Michael Ancher, eller Thorvaldsens Jason-skulptur, som tværs gennem al musealt støv og velmenende kunst-pædagogik pludselig fanger digterens blik og forvandler ham fra iagttager til medvider og deltager: "Et øjeblik føler du, at du kender ham. Du vil se det, han har set." Teksternes associerende sprog og tilbagelænede stil skal man ikke tage fejl af. Det dækker i virkeligheden over et raffineret spil mellem det cool iagttagende og det indlevede og identifikatoriske. Bogen er udgivet i samarbejde med Forening for Boghåndværk og er en æstetisk nydelse med sin store, åbne sats, trykt på bleg-gult papir og forsynet med grafisk stiliserede kort over de otte byer
Læs hele anmeldelsen