Bogen beskriver, hvorfor det er nødvendigt, at børn bevæger sig, da det på langt sigt forebygger en række sygdomme, letter indlæring, gør dem bedre til at håndtere stress og dermed blive gladere og have større selvtillid
Hvor finder jeg materialet på biblioteket?
Henter beholdningsoplysninger.
Detaljer om materialet
Type
Bog
Format
illustreret i farver
Sprog
dansk
Emneord
Emnetal
61.31
Beskrivelse
Indhold: Børn i tal ; Nogle begreber om fysisk aktivitet ; Førskolebarnets udvikling ; De første skoleår ; Præpubertet og pubertet ; Børns kondition og fysiske aktivitet ; Børn og sport ; Børn og transport ; De inaktive børn : fjernsyn, internet og computerspil ; Fysisk aktivitet i barnets institution ; Overvægt og fedme ; Gammelmandssukkersyge hos børn ; Risiko for hjerte-kar-sygdomme ; Knogleskørhed - det starter i barndommen ; Astma ; Selvsikkerhed og indlæring
ISBN
978871704092297887170382958717038294
Udgave
1. udgave, 2. oplag (2009)
Omfang
143 sider
Forlag
Nyt Nordisk Forlag
Målgruppe
voksenmaterialer
Anmeldelser
Ugeskrift for læger, Årg. 168, nr. 11 (2006)
Ugeskrift for læger, Årg. 168, nr. 11 (2006)Fysioterapeuten, Årg. 88, nr. 5 (2006)
Fysioterapeuten, Årg. 88, nr. 5 (2006)Sygeplejersken, Årg. 106, nr. 4 (2006)
Sygeplejersken, Årg. 106, nr. 4 (2006)Dit lægemagasin, Årg. 20, nr. 5 (2006)
Lektørudtalelse
Bente Klarlund Pedersen er overlæge på Rigshospitalet og har udgivet flere bøger om vigtigheden af motion bl.a. Recept på motion og Graviditet og motion. I denne bog beskæftiger hun sig med børn og motion. Børn er spontant meget fysisk aktive, men udsættes for en kultur, der inaktiverer. Det skal gå hurtigt og derfor bliver selv store børn fragtet rundt i klapvogn. Børn bliver transporteret rundt i bil, dels af bekvemmelighed og dels af forældrenes frygt for trafikken. I skolen bliver der brugt mange kræfter på at få børnene til at sidde stille, og i fritiden bliver børnene pacificeret foran fjernsyn og computer. Det går ud over børnenes helbred og humør. Aktive børn bliver gladere og har lettere ved at koncentrere sig og ved at lære. Alt dette beskriver forfatteren på en letforståelig, grundig og veldokumenteret måde. Der er også gode råd om, hvordan forældre og andre kan aktivere børnene på virkningsfuld måde fx ved at lade dem cykle til skole eller ved at lade dem dyrke sport. Teksten er ledsaget af tabeller og statistikker og ikke mindst flotte farvefotografier. Den henvender sig til forældre, lærere, pædagoger og andre, der interesserer sig for børn. Bag i bogen en omfattende litteraturliste for den særligt interesserede. Om samme emne findes Børn og bevægelse, 2003, i serien Lægens bord. Nærværende bog er grundigere og har det nyeste med
Læs hele anmeldelsen