- Bog
Klinisk børnepsykologi : udvikling på afveje
(2005)
Med udgangspunkt i konkret kliniske eksempler beskriver bogen, hvordan man udreder og behandler børn, der har psykiske problemer som f.eks. angst, depression, adfærdsforstyrrelser, tvangstanker og Aspergers syndrom. Gennemgang af grundlæggende begreber og forskellige psykiske sygdomme samt diagnostiske skalaer, interview og test
Hvor finder jeg materialet på biblioteket?
Henter beholdningsoplysninger.
Detaljer om materialet
Type
Bog
Sprog
dansk
Emnetal
61.642
Bidrag af
Beskrivelse
Indhold: Aktuelle spørgsmål i klinisk børnepsykologi ; Almene og teoretiske perspektiver på psykiske forstyrrelser hos børn (Udviklingspsykologi ; Sårbarhed, modstandsressourcer, risikofaktorer og sundhedsfremmende faktorer ; Nogle udviklingspsykologiske temaer ; Tilknytningsteori ; At stille den rette diagnose) ; Forskellige former for psykiske forstyrrelser hos børn (Frygtsomme børn ; Skræmte børn og børn der udsættes for omsorgssvigt ; Triste børn ; Impulsive børn ; Vanskelige børn ; Børn der ikke tænker som andre ; En diskussion om klinisk børnepsykologi)
Originaltitel
Klinisk barnpsykologi
ISBN
97887412237048741223705
Udgave
1. udgave, 2. oplag (2016)
Omfang
383 sider
Forlag
Hans Reitzel
Målgruppe
fagligt niveauvoksenmaterialer
Anmeldelser
Socialpædagogen, Årg. 62, nr. 26 (2005)
Socialpædagogen, Årg. 62, nr. 26 (2005)Lægemagasinet, Årg. 19, nr. 7 (2005)
Tandlægebladet, Årg. 110, nr. 14 (2006)
Lektørudtalelse
Bogen er et aktuelt, videnskabeligt værk, der giver en bred og grundig beskrivelse af behandlingskrævende psykiske problemer hos børn fra 0-12 år. Især henvendt til studerende og fagfolk, men er ikke sværere end at den også kan læses af særligt interesserede. De tre forfattere har alle flere års erfaring som forskere og behandlere. Det pointeres, at klinisk psykologi er en ung videnskab uden langtidsholdbare forskningsresultater, og forfatterne opfordrer til dialog. Deres bog er præget af et holistisk menneskesyn, med tydelige holdninger, men med respekt for andre opfattelser. Modsat gængse lærebøger mener de, at psykiske forstyrrelser hos børn vanskeligt kan beskrives med enkeltstående diagnoser, fordi mange børn har symptomer på flere forstyrrelser. Første del af bogen præsenterer det teoretiske grundlag, som forfatterne bygger på og gennemgår grundlæggende begreber som fx udviklingspsykopatologi, arv og miljø, hukommelse, perception, kognition og tilknytning. I anden halvdel af bogen anvendes de omtalte forskningsresultater på nogle almindeligt forekommende psykiske forstyrrelser hos børn med udgangspunkt i normalområdet som fx skræmte børn, frygtsomme børn, triste børn og vanskelige børn. De meget omfattende litteraturhenvisninger bagest og efter hvert kapitel til overvejende engelsksproget litteratur gør det muligt at gå i dybden med de enkelte aspekter
Læs hele anmeldelsen