Udforskning af neuropsykologiske dysfunktioner hos skolebørn i alderen fem til atten år, der har vanskeligheder med at få fuldført deres opgaver, og vejledning for forældre og professionelle i at støtte børnene i at forbedre deres produktivitet i skolen
Hvor finder jeg materialet på biblioteket?
Henter beholdningsoplysninger.
Detaljer om materialet
Type
Bog
Format
illustreret
Sprog
dansk
Emneord
Emnetal
13.15
Beskrivelse
Indhold: Hvordan får man sat hjernen i gang? ; Et tilfælde af lav motorisk produktivitet: Russell ; At glemme hvordan man husker: Clint ; Tilbagevendende energikriser: Ginny ; Kontrolknapperne er ude af kontrol: Scott ; Hvis man ikke kan beskrive med ord: Darnell ; Når det er svært at få ideer: Roberta ; Ofre for uorden: Sharon og Mark ; Indputs betydning for output ; Hvordan man bliver bedre til skriftligt arbejde ; At fremelske og genoprette output
Originaltitel
The myth of laziness
ISBN
8777063759
Udgave
1. udgave, 1. oplag (2005)
Omfang
316 sider
Forlag
Dansk Psykologisk Forlag
Målgruppe
voksenmaterialer
Anmeldelser
Folkeskolen, Årg. 122, nr. 49 (2005)
Folkeskolen, Årg. 122, nr. 49 (2005)Lektørudtalelse
Den amerikanske børnelæge Mel Levine, forfatter til bl.a. Med barnet i centrum (1998) og Børn med alle slags hjerner (1998) har i over 25 år beskæftiget sig med neuropsykologiske dysfunktioner i forbindelse med indlæring. I denne bog fokuserer han på outputproblemer, dvs. lav eller manglende produktivitet. Han sammenligner børn, der har svært ved at få fuldført et stykke arbejde, med Sisyfos. De er uskyldige ofre for dovenskabens myte. De bliver opfattet som dovne; i virkeligheden er det neuropsykologiske sammenbrud, som ødelægger produktiviteten. De skal hjælpes! Levine beskriver 8 cases detaljeret og med indlevelse. I disse redegøres for barnets situation og specifikke vanskeligheder, fx motoriske eller sproglige dysfunktioner, manglende langtidshukommelse eller koncentrationssvigt. Der beskrives handlinger og undervisning, der har hjulpet barnet til en større produktivitet. Forfatteren udtrykker sig i et klart, letforståeligt sprog og teksten er suppleret med grafiske figurer og tabeller hvilket gør, at den er spændende og ret let at læse. Bogen afrundes med appendiks med kopisider, der kan bruges, når man vil hjælpe barnet til at strukturere og fuldføre skriftlige opgaver. Der er et omfattende stikordsregister og forslag til yderligere læsning. Lærere og forældre kan med denne bog få kvalificeret vejledning til at identificere og støtte børn med outputproblemer
Læs hele anmeldelsen