Serie
Rigt illustreret historisk beretning om McDonald's, der har solgt 100 mia. hamburgers over hele verden. Om firmaets start, forretningsmetoder, hurtigmad, reklame og McDonald's som arbejdsplads
Hvor finder jeg materialet på biblioteket?
Henter beholdningsoplysninger.
Detaljer om materialet
Type
Bog
Format
illustreret i farver
Sprog
dansk
Emneord
Emnetal
64.909
Beskrivelse
På smudstitelbladet: Selskabet bag verdens mest solgte burgers
Originaltitel
McDonald's
ISBN
8759221437
Omfang
48 sider
Forlag
Åløkke
Målgruppe
børnematerialer
Alder
fra 13 år
Anmeldelser
Lektørudtalelse
Serien Business på verdensplan har tidligere behandlet Coca-Cola og Boeing, og nu er turen så kommet til McDonald's. Bogen giver et ganske spændende billede af koncernens historie med udgangspunkt i Mac og Dick Mcdonald's fast-food restaurant i San Bernadino. Samtidig forklares en del begreber inden for forretningslivet, ofte relateret til aktuelle begivenheder i McDonald-koncernens udvikling. Bogen kan læses fra omkring 14 år, og kan danne grundlag for iværksætteraktiviteter i klassen, ligesom den vil kunne tiltrække nysgerrige brugere af produktet. Det er en meget positiv bog både over for McDonald's og over for forretningsliv i al almindelighed. Ingen negative oplysninger overhovedet. Bogen indeholder dog mange relevante informationer, selv om de mange glade mennesker på illustrationerne nok kan virke lidt anstrengt på lektøren. Konceptet er det samme som i de andre bøger. En lille indledning om basal forretning, og så den kronologiske beretning om koncernens udvikling. Teksten er sat i en bred spalte med marginen udfyldt af illustrationer og faktabokse, som ind imellem også bryder den grundlæggende lay-out. Der er to sider med udmærkede ordforklaringer og en med et rimeligt stikordsregister
Læs hele anmeldelsen Lektørudtalelse
Bogen fortæller om McDonald's fra den spæde start i 1940 og frem til i dag. Undervejs ser vi på udviklingen i selskabets opbygning og lærer om forretningsverdenens mange begreber, og vi hører bl.a. om markedsføring, konkurrence og forretningskædens grundlæggende principper. Bogen afsluttes med en ordliste samt et stikordsregister. Denne bog er del af en serie af identisk opbyggede bøger, der alle omhandler verdensomspændende virksomheder, f.eks. Ford. Bogen præsenterer sig pænt med et utal af farvefotos og farvestrålende diagrammer, og nogle af disse ill. er desuden brugt på forsiden. Indsatte factsafsnit fortæller dels mere om McDonald's, dels om forretningsverdenen, og er sat på hver sin farve baggrund. Teksten er mundret og delt i mange mindre afsnit, og svære ord er forsynet med delestreger. Teksten virker sober, men går hurtigt hen over kritik af McDonald's; hovedvægten er lagt på at vise dannelsen af dette verdensomspændende foretagende. Bogen vil primært blive brugt i opgavesammenhæng, fra 13 - 14 år
Læs hele anmeldelsen