Digte, alle spændt ind i den samme korte form: tre strofer. Men som indholdsmæssigt til gengæld er spændt ud over hele digterens personlige, vide univers
Hvor finder jeg materialet på biblioteket?
Henter beholdningsoplysninger.
Detaljer om materialet
Type
Bog
Sprog
dansk
Beskrivelse
Af indholdet: Abstrakter (Hvad ved vi om, hvad de vidste?) Afsked (Der var en sprække i væggen) Afsmag (De voksne i badebukser) Alder (Samtidig med at jeg blev ældre) Alkoholiker (Ynkelig, javel, men jeg har en ubrudt kærlighed til punk og country) Alkoholisk paranoia (Det var) Andy Warhol (Mærkeligt med Andy Warhol) Ansigt (Det var kridt og strenghed) At ikke (Ikke at behage) Bankmand (Spiser bankmænd?) Barndom (Barndom med snerler) Befriere (De kom som befriere) Bigband (Som en smerte) Blackout (Sådan en blackout er virkelig en forsmag på døden) Blot en krop (Fra min tidlige barndom) Boble (Bestemt og ubestemt) Bowie Bowie (Da Bowie var i Kbh. i 1966) Boykot (Sammen med Klaus Høeck) Brand (Skoven brænder langs vejen) Bønnen varer længe ; Carsten Hauch (Hvem var denne Carsten Hauch?) Cykelspænder (Jeg har cykelspænder) Dan Turèll og Donovan (To drenge) David Byrne (Jeg er ikke David Byrne) De bjerge ; De døde (De døde er ikke fugle) De unge elskende (De unge elskende i bussen så kun hinanden) Den døde (Hvad var livet andet end en nervøs tiltro) Den gamle (Måske kan jeg gå med til) Den hvide rose (Jeg kan næsten ikke høre den hvide rose) Den store klokke (Tak skal du have) Det er mørkt (Frosten kom blæsende ind over landet) Det ser let ud ; Digtsamling (Jeg sleb mig selv af på de digte) Dimensioner (Voldsomme, som under mikroskop) Drenge (En hvidklædt gymnastiklærer) Drøm (Løb byen igennem under det grønne lys) Dukke (Jeg gik rundt som en mekanisk dukke) Døde dyr (Vi gik rundt og frøs i gaderne) En dryppende lyd (Hviskende strømme ad ord?) En flade (Det var snarere en flade end en samling sange) En kage af æg (Det ligner en kage af æg) En nøgen skulder ; En pludselig varme ; Engle (Kinesiske engle forestiller) Ensomhed med dyne (Dunklende blade) Ensomhed (Den store ensomhed følte jeg første gang) Erindringer (Sådan generes erindringer) Et brev (I den første skumring kom posten med et brev) Et sted i sproget (Et sted imellem gran og fyr) Et øjeblik (Et øjeblik var det nødvendigt at le) Fakticiteten (Må jeg kysse) Finn Stein Larsen (En modig mand) Flere skyer (Tre billeder med skyer) Flyver (Synligt er kun det ene øje) Forklaring (De kaldte ham vrissen) Formen (Den form) Fortrydelse (Per Kirkeby taler i filmen 'Vinterbillede') Fotograf: Teit Jørgensen ('Under - dueblå himmel - grå skyer - hvide sejl') Franskbrødsbilen (Nu, hen under aften) Fred (Fred være med duerne) Frekvent (Tynde) Frihed (Jeg kendte reglerne) Fædreland (Det lille land med salmerne) Fællesskab (I sømandstrøje) Gamle fotografier (Gamle fotografier fortæller om smerte af dimensioner) Gaver (Det var en gave) Generation (Sidder alene (i en guitarsolo)) Gennembrud (Ville jeg stå på næbbet) Glem ikke (Glem ikke bitterheden) Glitter (Jeg havde set med sorgens store ansigt) Glæden ved smerte (Glæden ved smerte kræver) Grotte (Mos driver ned ad rørene) Gråspurv (På afstand i træerne sidder skaderne) Guitar (På Musikhistorisk Museum i København) Handling (Man kan sætte sig ind på en café) Hatte (Tag dig ikke af de hatte) Havet (Haver er, om ikke andet som en finger) Hvis jeg var musiker ; Hvorfor? (Hvorfor blev hundens genitalier bortcensureret) Høstakke (Det var pinligt) I 1950'erne (En nøgen pige) I Allerød (I Allerød findes fugle) I bjergene (Jeg lærte af Ingemann) I denne film (Alt for mange replikker) I det filosofiske vejr (Farten, hvormed noget beror på noget) I drømmen (I drømmen præmieredes den bane) I Fredensgade (I Fredensgade kom jeg forbi en tidlig morgen) I Haslev ('En lorteby' stod der på skiltet) I haven (I haven voksede fugt) I helvede (Hver dag i helvede er som en sten) I hotellets restaurant (Et brag af sol bag ved kirken) I hver sin verden (Jeg så dig gennem en lighterflamme) I Jylland (Drikkepengene rakte til en togbillet) I klapvogn (I klapvogn sagde jeg farvel til træerne) I mit korte liv ('Brian Eno speaking') I mit korte liv (Klaus kunne ikke gå med) I Nansensgade (Jeg havde lige læst Clinton Heylins bog) I natten (I natten lyser fjerne vinduer) I Skotland (I Skotland er lyden anderledes)
ISBN
8716161165
Omfang
247 sider
Forlag
Munksgaard/Rosinante
Målgruppe
voksenmaterialer
Om forfatteren
Anmeldelser
Information, 1997-09-26
Politiken, 1997-09-27
Kristeligt dagblad, 1997-10-29
Weekendavisen, 1997-11-28
Berlingske tidende, 1997-12-06
Lektørudtalelse
Produktiviteten og spændvidden kan helt bogstaveligt aflæses af den imponerende bibliografi som afrunder denne nye, store digtsamling af Asger Schnack, hvormed han samtidig markerer sit 30-års forfatterjubilæum. Samlingen består af ikke mindre end 222 korte tekster, der alle er bygget op over det samme formskema: tre strofer á to eller tre linjer. Inden for disse givne rammer er der til gengæld stor rummelighed. Nu-oplevelser, der ofte forlænges ud i det kosmiske eller eksistentielle, erindring, polemik og små portrætter af de kunstnere der er blevet en del af digterens litterære bagage, lige fra Bob Dylan til guldalderens danske lyrikere. Som noget karakteristisk har mange af digtene også form af overvejelser over poesiens mål og midler - små poetikker, eller snarere anti-poetikker, for AS tror ikke på poesien som teori, men som handling eller sproglig praksis. Som læser bliver man næsten løbet over ende af så mange tekster. Undertiden kører de i tomgang, eller stikker for meget i det anekdotiske, men læst som forløb rummer de ikke desto mindre et flow, en tone eller rytme i sprog og stemmeføring, som man skal til Dan Turèll eller Peter Laugesen for at finde mage til. Det er digte som uden at være karrig med ord forsøger at finde ind til "et sted i sproget", hvor poesien opstår - og sproget kommer til kort
Læs hele anmeldelsen