Teori om rolleleg, om rollelegens historiske udvikling med kritik af vestlige psykologers opfattelser. Desuden analyser af eksperimentalforsøg, hvor legens betydning for barnets fysiske og psykiske udvikling påvises
Hvor finder jeg materialet på biblioteket?
Henter beholdningsoplysninger.
Detaljer om materialet
Type
Bog
Sprog
dansk
Emneord
Emnetal
13.43
Originaltitel
Psichologija igry
ISBN
8773341037
Omfang
535 sider
Forlag
Sputnik
Målgruppe
voksenmaterialer
Anmeldelser
Folkeskolen, Årg. 107, nr. 11 (1990)
Lektørudtalelse
I denne sværvægter af bog, som er Elkonins hovedværk og den første af ham på dansk, præsenterer han sine egne og kollegers resultater af en lang række undersøgelser af børns leg. Elkonin varligesom Leontjev elev af Vygotskij, og som sådan inspireret af hans tanker om legen som den vigtigste virksomhedstype hos førskolebarnet og om rollelegens betydning. I bogens første del, som næstenudelukkende er teoretisk, gennemgår Elkonin bl.a. rollelegens historiske udvikling, og kommer med sin kritik af de vestlige psykologers opfattelse af legen, som den er udformet af bl.a. Freud, JeanPiaget m.fi. 2. del består af analyser af eksperimentalforsøg, hvor Elkonin påviser legens betydning for barnets fysiske og psykiske udvikling. Hovedsynspunktet er her - i modsætning til denvestlige opfattelse - at legens opståen er social og nært knyttet til samfundets udvikling. De sovjetiske teorier om børns leg er tidligere præsenteret på dansk bl.a. i John Andersen: Børns leg,1981 og i Dion B. Sommer:Leg og udvikling, 1981, men selvfølgelig ikke med samme grundighed som her, og som repræsentant for denne psykologiske opfattelse er det en væsentlig bog. Sproget er lidttungt, men bogen vil kunne læses af alle, der har lidt kendskab til psykologi
Læs hele anmeldelsen