- Bog
Tegn på sprog : skrift og betydning i flersprogede klasserum
(2010)
Serie
Hvor finder jeg materialet på biblioteket?
Henter beholdningsoplysninger.
Detaljer om materialet
Type
Bog
Format
illustreret i farver
Sprog
dansk
Emneord
Emnetal
37.1489699
Beskrivelse
Indhold: Helle Pia Laursen: Tegn på sprog - tosprogede børn lærer at læse og skrive. "Det er krusemaduller på arabisk" - en dag i 0. klasse. "Hallo, der er en slange, der vil æde mig" - om mundtlig sprogbrug og narrativ praksis / af Ulla Lundqvist & Birgit Orluf. "Må jeg tegne et bogstav" - når børnehaveklassebørn skriver lige, hvad de vil / af Line Møller Daugaard & Uffe Ladegaard. "Arabisk er en båd, kinesisk er musik" - når børnehaveklassebørn udforsker tegn og skrift på tværs af sprog. "Vi skal prøve at bruge vores ankel" - børnehaveklassebørns forestillinger om at læse og skrive / af Line Møller Daugaard, Ulla Lundqvist & Winnie Østergaard. Line Møller Daugaard: "Z som ztribra" - om bogstavkendskab ved slutningen af 0. klasse ; "En spændende verden åbner sig" - at få øje på børns erfaringer med skrift på tværs af sprog. At indføre børn i skrift som et særligt semiotisk system / af Helle Pia Laursen & Ulla Lundqvist. Skrift på mange sprog / af Helle Pia Laursen, Line Møller Daugaard & Birgit Orluf. "Pindens træ" - om at tage højde for, at ikke alle børn møder i skolen med modersmålsfærdigheder i dansk / af Helle Pia Laursen & Uffe Ladegaard. Brugen af børns samlede sproglige repertoire i skriftssprogstilegnelsen / af Helle Pia Laursen & Winnie Østergaard. "Skal jeg sige hvad betyder det" - om flersprogethed og biliteracy / af Uffe Ladegaard & Winnie Østergaard. Birgit Orluf: Materialitet, rum og deltagerroller i 0. klasses skriftsprogspraksis. Uffe Ladegaard: Må man skrive hemmelig skrift på afghansk?" - skriftsprogssamtalen som metode. Ulla Lundqvist: "Er det fjernsynet, der har opfundet Oline?" - inddragelse af børnehaveklassebørns skriftsprogspraksisser på internettet
ISBN
9788791786303
Udgave
1. udgave, 1. oplag (2010)
Omfang
145 sider
Forlag
UCC
Målgruppe
fagligt niveauvoksenmaterialer