Thomas er folkeskolelærer, midaldrende og fraskilt og pludselig et problem for skolevæsenet. Han begynder at gå i terapi, og med hjælp fra afdøde filosoffer og sin egen ironi, redder han stumperne af sin sjæl
Hvor finder jeg materialet på biblioteket?
Henter beholdningsoplysninger.
Detaljer om materialet
Anmeldelser
Politiken, 1997-01-17
Jyllands-posten, 1997-04-27
Folkeskolen, Årg. 114, nr. 46 (1997)
Lektørudtalelse
Thomas er lærer, nyskilt, men egentlig med fod på tilværelsen. Han er lidt uenig med nogle kolleger om pædagogikken, og en banal sag om holdningen til projektarbejde kører op i en konflikt, hvor han presses til at sygemelde sig for at få ro på gemytterne. Dermed er han blevet placeret i et kafkask univers, der starter uskyldigt med tilbud om kurser og psykologhjælp, men ender i et terapeutisk mareridt, hvor han er totalt i magten på behandlersamfundet. Frøslev skildrer flot og med megen overbevisende ironi de groteske konsekvenser af at gøre mennesker til sager i behandlingsmiljøer, der efterhånden kører af og for sig selv. Til at hjælpe Thomas igennem umyndiggørelsen har han natlige samtalepartnere: Thomas Moore, Søren Kierkegaard, H.C. Andersen og Holberg, der anbefaler ham at skrive sin historie for at komme ud af den. Frøslev trækker bevidst og elegant fra arven fra d'herrer, og også Scherfig rinder en i hu, når man læser et af de bedste stykker dansk samfundssatirer, jeg har set i mange år
Læs hele anmeldelsen