Tre spørgsmål til bibliotekschef Mette Haarup

30.03.20
Der er noget specielle tilstande på Randers Bibliotek – som det er tilfældet i hele landet. Jeg har kontaktet vores bibliotekschef, for at få hende til at svare på nogle spørgsmål.

1: Hvordan håndterer I som bibliotek nedlukningen?

Vi forsøger, på mange måder, at gentænke os selv lige nu.

Hvordan kan vi være relevante for borgerne i Randers midt i den nuværende krise?

Mange af vores klassiske tilbud er lagt på is lige nu. Her tænker jeg på arrangementer, og selve det at besøge bibliotek. At låne fysiske bøger, mødes over aviserne, udskrive opgaver og meget andet.

Så hvad er et bibliotek, når det ikke længere er et fysisk rum, vi kan mødes i? Hvordan laver man tilbud til borgerne, når de alle sidder hjemme i deres hjem og har mere tid sammen, end de plejer at have?

Jeg kan med stolthed sige, at det er udfordringer, som de ansatte på Randers Bibliotek griber an med stor faglighed, opfindsomhed og omhu. I en krisetid er det, som chef, noget man bliver glad af at se. Det vidner om, at vi som arbejdsplads løfter i flok. Vi vil gøre alt, hvad vi kan for at have relevante tilbud til borgerne i Randers – også selvom vi ikke kan mødes på biblioteket lige nu.

2: Tager I alternative tiltag i brug?

Af nye eller alternative tiltag har vi take-away læseposerne. Det er et eksempel på en konkret ide, der er udsprunget af corona-krisen. Her laver vi biblioteks take-away til borgere i Randers, mens det fysiske bibliotek er lukket. Ligesom restauranterne, der ikke kan servere for kunderne i butikken, men tilbyder take-away.

Vores opgave er stadig at levere bibliotekstilbud til borgerne i Randers, og det digitale bibliotek er heldigvis ikke lukket ned. Her kan vi mærke en øget efterspørgsel: Udlånet af e-bøger, lydbøger og film, stiger hurtigt lige nu. Vi har også øget trafik på hjemmesiden og på sociale medier. Derudover kan borgerne ringe og skrive til biblioteket eller booke digital hjælp til opgaveskrivning og litteratursøgning, eksempelvis gennem book en bibliotekar og Biblioteksvagten.

Alt dette er ikke nyt, men her midt i epidemien har de digitale tilbud fået nyt fokus, og jeg er glad for, at vi har så mange digitale tilbud til både voksne og børn.

3: Hvordan kommer det til at se ud, når I åbner igen?

Ja, det er jo det store spørgsmål.

Vi har sat alle lån i bero i lukketiden, så man ikke får bøder. Det betyder, at der er rigtig mange, der skal aflevere bøger, når vi åbner igen. Mange mennesker vil også komme og hente de reserveringer, der har ventet på dem, imens vi har haft lukket. Vi regner med, at der bliver tryk på, når vi engang åbner, og vi glæder os rigtig meget, for vi savner vores lånere -  både på hovedbiblioteket, i filialerne og i bogbussen.

Det er godt, vi har et velfungerende digitalt bibliotek, men det er nu noget andet med den direkte, menneskelige kontakt.