Sol
Sol

2 + 2 = 5

16.09.14
Hov, hvad sker der for bibliotekaren? Har hun mistet al logisk sans?

Jeg har tidligere nævnt Henry Jenkins, der har beskrevet 11 digitale kompetencer, der er gode og nødvendige at have i vores samfund, hvor viden er en eftertragtet vare.  De 3 kompetencer nedenfor har det til fælles, at de øges i samarbejdet med andre. Det er altså ikke kompetencer, der kan opnås ved at læse en bog.
Fokus er på, hvordan 2 + 2 ikke altid giver 4. Når vi taler viden, er det nemlig sådan, at min viden + din viden ikke bare giver summen af vores viden. Vores samlede viden generer jo en ny viden. Så på den måde bliver 2 + 2 til 5 eller endnu mere.

  1. Distribueret kognition er evnen til at vurdere, hvilke redskaber der er bedst at benytte i den givne situation. I online spil kan spillerne diskutere og finde frem til, hvilke redskaber er gode i netop den situation, deres spiller er i. Det handler også om at vide, hvilke personer du kan lære af i den givne situation. 
  2. Kollektiv intelligens er evnen til at vidensdele og samarbejde med andre. Her er et spil som Minecraft et godt eksempel, idet børnene hjælper hinanden og kan på den måde bygge flotte ting. Et andet godt eksempel er wikipedia.com.
  3. At navigere på tværs af medier er evnen til at søge og finde information gennem flere medier. Eksempelvis kan nævnes Pokemon. For at barnet er i stand til at forstå spillet og historien er det nødvendigt med informationer fra andre, fra nettet, fra tv osv.

 
Disse 3 kompetencer kommer ikke bare af sig selv gennem formel læring i skolen. Aktiviteterne der støtter kompetenceudviklingen foregår primært i fritiden, hvor barnets motivation er ekstra stor, fordi der er tale om frivillig leg.

God til at spille computerspil - og hva'  så?
Når jeg lige umiddelbart ser ovenstående kompetencer, kan jeg godt lige fristes til at tænke, at det er da fint, børn bliver mega gode til at spille computerspil, men hvad søren kan de bruge det til ude i verden. Heldigvis er det sådan, at vi er i stand til at bruge vores erfaring bredt. Så når vi lærer, at vi øger vores viden ved at løfte i samlet flok, så kan vi bruge den viden ”i den virkelige verden”.